Sök efter lokal i hela Sverige

Instagram ninetofive

10 Instagram-tips som kan stärka ditt företags varumärke

15
jun
2015
Steen Uno
I januari 2015 passerade Instagram, dagens kanske hetaste sociala media, svimlande 300 miljoner aktiva användare. Se här varför din verksamhet snarast möjlig bör gå igång med att marknadsföra er på Instagram.

Steen

Ett stort antal av världens största företag har länge använt det snabbt växande bilddelningsnätverket till en av de viktigaste aktörerna i deras dagliga branding.

Det som började 2010 som en ny okänd app har, efter Facebooks miljarduppköp av Instagram två år senare, utvecklat sig till tidens kanske mest succérikaste sociala mediekanal. 

Medans Facebook under de senaste åren redovisat nedgång bland de unga, vänder ett stort antal företag sig mot Instagram för att nå ut till marknadens yngre användardgrupper. 

Nyligen genomförda sutider visar att inlägg på Instagram idag presterar upp till 58 gånger bättre än Facebook och 120 gånger bättre än Twitter. 

 

Brand awareness

Med några få enkla steg och åtgärder kan Instragram skapa värde för även ditt företags dagliga marknadsföring på sociala medier som finns på smartphones och surfplattor.

Det heta sociala nätverket kan snabbt bli en mycket intressant exponeringskanal för ditt företag att integrera med kunder, målgrupper, andra företag etc.

Instagram handlar inte bara om att se vackra bilder med bildtexter, utansnarare och kanske i synnerhet, om närvaro och exponering - brand awareness - på mobila enheter. 

Mobilapplikationen kommer att spela en stor roll i företags strategier om marknadsföring, PR och sociala media.

När du har postat dina inlägg på Instagram kommer de att delas och eventuellt spridas snabbt genom Facebook, Twitter eller Tumblr, och därmed via ett enkelt klick kunna nå ett stort antal potentiella kunder.

Här finns nu 10 skarpa tips som kan få även ditt företag på Instragram och bidra till att stärka bolagets synlighet och varumärke.

10 tips

  1. Planera era uppdateringar på Instagram
    Diskutera och definera mål, teman, insatser, samt den roll som företagets nya Instagramprofil ska spela i er kommunikationsstrategi. Använd företagets namn, profilnamn och logga som profilbild, lägg till en kort beskrivning om företaget, presentera era tjänster och produkter och glöm inte att länka direkt till er hemsida för ytterligare information. 
  2. Skapa företagets egen stil och identitet
    Era följare kommer att snabbt skapa förväntningar på er Instagramprofil. Skapa därför er egen stil med höga krav på fotoval, beskräning etc. Erat bildflöde på Instragram behöver inte nödvändigtvis se ut som er övriga marknadsföring. Var medveten om att varje foto alltid ska kunna nå maximal uppmärksamhet som kan fånga användare i förbifarten när de skrollar. 
  3. Dela på Facebook, Twitter och bloggar
    Dela omdelebart en ny Instagram-post till företagets följare på andra social medier, bloggar etc. Länka direkt med Facebook, Twitter etc. så att din Instagramfunktion automatiskt publiceras även där, attraherar nya potentiella användare och ger ditt företag ännu störrre mervärde och exponering.
  4. Hashtagga företagets varumärke
    Studier har visat att hashtags genererar fler kommentarer och likes på dina Instagramfoton. Du har möjlighet att skapa upp till 30 aktiva taggar per foto. Hashtagga alltid erat egna varumärke när ni postar bilder. Kom ihåg att hashtagga vad andra kan tänkas söka på och även när företaget lanserar nya produkter, tjänster eller marknadsföringkampanjer. 
  5. Visualisera företagets historier
    Använd Instagram för en enhetlig, kreativ och visuell historieberättelse om ditt företag. Ge dina följare en titt bakom kulisserna till exempel vid företagsarrengemang, ett möte, den dagliga lunchen i matsalen etc. Iscensätt era produkter, bjud in era följare till att bli en del av er historia; bara er egen fantasi och kreativitet sätter gränsen för er oändliga möjlighet på Instagram.
  6. Visa att företaget ligger i framkant
    Visa och exponera att erat företag ligger i framkant av er branch och marknad. Inlägg med trendiga och heta ämnen kan ge företaget ännu fler följare. Hälften av all respons i sociala medier kommer inom de första sex timmarna och på Instagram faller likes och kommentarer ännu snabbare. Därför är det viktigt att tänka efter vilken tid dina följare kan tänkas vara online.
  7. Uppdatera regelbunder - less is more
    Planera ett flow där ni postar era Instagramminlägg med jämna mellanrum. Det skapa trovärdighet att ni inte "matar" dina följare med för mycket. Sprid ut fler bilder från samma händelse under fler dagar. Kom även ihåg att less is more: formulera dina meddelanden med så kort och precis information som möjligt så att de går lättare att få en överblick.
  8. Svara och integrera på respons
    Gilla och kommentera andras inlägg! Ta dig tid att svara och följa upp synpunkter på företagets Instagram. Återpublicera dina konkurrenters foton och skapa en väg för deras följare att bli era. Integrera är och blir nyckelordet till att upprätthålla, förbättra och utveckla relationen mellan ditt företag och nuvarande samt potentiella nya kunder.
  9. Marknadsför företaget med videoklipp
    Använd Instagram till att marknadsföra företaget med korta videoklipp på ca 3-15 sekunder. Era följare använder redan en stor del av sin tid online till att se på video. Här är alternativen också nästan oändliga. Bästa exponeringen uppnår de flesta filmer med ett underhållande, roligt, skandalöst och ovanligt innehåll - upplagt för att bli gillat, kommenterat och delat till nya följare.
  10. Engagera med tävlingar
    Ni kan med jämna mellanrum skapa en tävling för framgångsrikt öka företagets synlighet och engagera era följare. Be till exempel dina följare att ladda upp bilder med en unik hashtag som företaget i bästa fall kan använda i sitt varumärke. Kom ihåg att ha ett lämpligt pris och utnyttja också prisutdelningen optimalt i erat engagemang på Instagram. 

 

Tre sidor som för dig vidare för mer läsning:

 

 

 

 

 

 

 

 

<< Se alla nyheter