Sök efter lokal i hela Sverige

Nyhet03

10 värdefulla trender i 2015 för de sociala medierna

13
jan
2015
Steen Uno
Hur och i vilken riktning kommer de sociala medierna (kanske) utvecklas under 2015? Lokalbasen.se föreslår 10 kompetenta budskap om nya trender och spännande rörelser för världens nya mediakanaler i det kommande året.

Ett nytt och spännande år för digital marknadsföring står och hänger på låset. Den globala affärsvärlden har under de senaste åren fått väsentliga sociala medier erbjudande för strategiska spelplaner och konstruktiva omfattningar. 

Sociala medier erbjuder ett flexibelt, effektivt och framförallt billigt sätt att komunicera på. De erbjuder en plattform och kanal för exakt riktad marknadsföring — särskilt för små och medelstora företag med begränsande budgetar för marknadsföring. 

Experter förutsäger att 2015 kommer att bli året då företag av alla typer och storlekar väljer att lägga de senaste årens 'experimenter' bakom sig. I stället kommer de att lägga fokus och prioritering på att mäta och identifiera vad som fungerar och möjligtvis framförallt vad som inte fungerar för bolagets exponeringar runt sociala medier. 

Lokalbasen.se föreslår 10 goda budskap på nya möjligheter och verktyg i dagens explosiva sociala medievärlden som ditt företag i 2015 särskilt bör fokusera på. 

10 sociala medie trender i 2015

1. Håll ett öga på LinkedIn
LinkedIn lanserade en ny användarplattform i 2015 som utvidgar företagens möjligheter att bygga och utveckla sitt varumärke genom att engagera sina anhängare med ett större innehållsformat. Idag använder 88 procent av B2B marknadsförare och fler och fler journalister Linkedin, som endast förväntas öka i 2015 med större marknadsdominerande referensverktyg för arbetsgivare och arbetstagare.

2. Instagram styr
Instagram passerade Twitter i hösten 2014 — med nu över 300 miljoner månatliga användare. I 2015 kommer de att manifestera sin ställning som den viktigaste plattformen för bildbaserad sociala medier marknadsföring. Tidigare i år lanserade Instagram-appen möjligheten av reklam med sponsrade inlägg där företag kan nå sina användare med erbjudanden. En tjänst som förväntas öka explosivt under 2015. 

3. Facebook faller
Det är allmänt känt att alla typer av 'posts' och inlägg på Facebook är drasitkt nedåtgående. Denna trend förväntas fortsätta under 2015 och det gör ont på företag som använder sig av plattformen till marknadsföring. Men de får i sin tur glädjas att eferfrågan på annoncer och andra betalta inlägg förväntas att forsätta växa. 

4. Höjdhopparen Ello
Årets stora höjdhoppare har varit den obestridda reklamlösa beta-plattform, "anti-Facebook"- nätverket Ello som tog sociala medievärlden med storm i 2014. År 2015 förväntas nätverkets småfel elimineras och därefter kommer nätverket börja tjäna pengar på extra funktioner som användarna köper. 

5. Twitter håller tempo
Twitter kommer att hålla takten och popularitet under 2015 inte minst tack vare sin videotjänst som blir allt mer oumbärlig för företagens branding och varumärken. I och med att bildbaserad innehåll blir allt viktigare kommer Twitter också växa mer och mer visuellt. 

6. Från Google+ till minus
De senaste årens föregångare Google+ har under hösten gett upp sin högprofilerade och unika "författarskap" funktion och misslyckandet förväntas vara den sista spiken i Google+ kista. Prognoserna för 2015 är mer än dystra: Experter räknar med att Google+ kommer att försvinna helt, om inte Google kommer med något nytt och banbrytande. 

7. Sociala medier — bra marknadsföring
Marknadsföring genom sociala medier har visat sig vara framgångsrikt och blivet en central del av content marknadsföring. I 2015 kommer marketing universum slutligen inse att det finns två sidor i marknadsföringsstrategi: publicering och distribution — och ingen är bättre än de sociala medierna för att öka utbudet och synlighet runt innehållet. 

8. Sociala medie-shopping
I år 2014 började Twitter och Facebook att beta-testa köpknappar som visas tillsammans med tweets och inlägg. Detta lät användare göre en omedelbar inköp via ett eller två enkla klick. Räkna med att e-handel under 2015 kommer att sätta sig ännu djupare in i de sociala medier — bättre sent än aldrig. 

9. Smarties go social
De fortfarande billiga sensorer har lett till en explosion av intelligenta "smarties" — allt från termostater, badrumsvåg och kylskåp till armband och smarta klockor som kan samla in data och zappa det vidare ut på webben — för Facebook, Twitter och andra sociala platformer. Räkna tryggt med att trafiken kommer att fortsätta och volymen kommer att öka. 

10. Anonymitet som buzzword
Ett flertal anonyma, volatila sociala nätverk dök upp i 2014 — Snapchat, Secret, Whisper, Yik Yak, Telegram m.fl. — och fick snabbt ett ökande popularitet. Efterfrågan på anonym sociala medier där meddelandet försvinner snabbt igen kommer utan tveka att stiga under 2015. De stora aktörerna som Facebook och andra kommer också att gå med. 

 

<< Se alla nyheter