Sök efter lokal i hela Sverige

Stressed

Boosta ditt fokus vid skrivbordet - 11 goda råd

10
jun
2015
Anne-Kathrine Utzon
Kan du hålla fokus på kontoret till stängingsdags? Inte? Då ger vi dig 11 goda rådsom lätt och enkelt får dig att optimera din koncentration och öka ditt fokus vid skrivbordet

Enligt experter kan det ta upp till 20 minuter att komma tillbaka till samma koncentrationsnivå varje gång du avrbyts av en kollegas telefonsamtal, eller om du bara läser ett e-mail etc.

Bland annat kan störande och oönskade buller vara så besvärande att det kan utlösa trötthet  och koncentrationssvårigheter. 

Vi har samlat elva tips på hur du kan misnka avbrott från skrivbordet och optimera din koncentration, trivsel och prestation - ja, hela din arbetsdag helt enkelt.

  1. Ät hälsosamt
    Du tänker som du äter och din kost påverkar i hög grad din koncentration och hur länge du kan vara fokuserad. En bra kost som håller hjärnan i form består av följande: fullkornsprodukter, färska ekologiska grönsaker och frukter, tånt som ex. wakame eller iziki, nötter och frön med skal som sesamfrö, fet fisk och magert ekologiskt kött. 
  2. Stäng av telefonen
    Vi vet alla att telefonen vibrerar eller ger ifrån sig ljud när en bekant lägger till dig på LinkedIn eller när du får ett nytt e-mail. Enligt stresskliniker är smartphones en stressfaktor hos en stigande del människor. Det kan därför vara en bra idé att stänga av din telefon när du är på kontoret, så att du kan fokusera på sak.
  3. Sitt bekvämt
    En obekväm stol kan om något misnka dina koncentrationsförmåga. Använd därför en stol i ditt dagliga arbete som känns bekväm och ger bra stöd för ryggen.
  4. Få motion
    Motion hjälper till att hålla igång hjärnan och kan dörflr vara en bra idé att få rörelse i vardagen. Det kan också förebygga belastningskador och smärtkor i nacke och rygg. Du kan hålla igång kroppen genom att ta promenader på kontorer och ordna gå-möten när ni har möten på kontoret. Du kan också hålla små pauser där du använder en pilatesboll eller bara enkla rörelser. Om du har ett höj- och sänkbart skrivbord kan du också variera att sitta eller stå upp. 
  5. Stäng av resten
    Har du andra typer av elektronik som iPad elelr iPod som du inte använder? Då bör du stänga av dem när du är på jobbet eftersom de också kan påverka din koncentration. 
  6. Håll ordning
    Se till att hålla rent på ditt skrivbordet. Det gör att du har de saker och arbeten som du behöver lättillgängligt. Gör dig av med gamla kaffekoppar, papper och allt som gör ditt kontor slarvigt och förvirrande.
  7. Mät din tid
    Ta dig tid att kolla hur mycket du fått gjort på en timme. Det kommer hjälpa dig skärpa ditt fokus när du testar dig själv och dina prestationer på tid.
  8. Gör en lista
    Gör en lista över uppgifter som du borde ha gjort under dagen. Det kommer att ge dig en överblick och minska risken för en stressig känsla som kan påverka din förmåga att koncentrera dig. 
  9. Belöna dig själv
    Var stolt över dig själv när du uppnår resultat och eventuellt belöna dig själv. Det kommer att ge dig motivation att fortsätta att arbeta effektivt för att nå nya mål.
  10. Visualisera ditt mål
    Du kan välja att visualisera dina mål och titta på det varje dag innan arbetet. Det kommer påminna dig om vad du arbetar för att uppnå.
  11. Lyssna på musik
    Forskare har kommit fram till att klassisk musik som Mozart är bättre än strömmande musik eller tystnad när man försökter fokusera på en uppgift. Något som kallad: 'Mozart Effect'. 

 

Läs mer här om trivsel, koncentration och fokus på din kontorsdag:

45things.com: How to Stay Focused in an Open Office

Dailyworth.com: 8 Free Apps That Increase Productivity

<< Se alla nyheter