Sök efter lokal i hela Sverige

Picture correcto

Crowdsourcing

25
jul
2016
Anna von Sivers
Fenomenet med crowdsourcing är på frammarsch och förändrar sättet som företag skapar innovation på. Med den här metoden kommer du att få input från externa resurser som med nya perspektiv kan erbjuda värdeskapande idéer.

 

"Det är ett helt nytt sätt att tänka affärer på och ett alternativt sätt att lösa specifika problem eller utmaningar på", säger Susanne Rubaek, författare till boken "Crowd Innovation - Kan jag låna din hjärna?", som precis har utgetts.

"Metoden är överlägsen för att införliva den senaste kunskapen, de bästa idéerna och riktigt goda lösningar", säger Susanne Rubaek.

Crowdsourcing täcker många underkategorier, men gemensamt för dem alla är att individer, företag eller organisationer placerar en förfrågan - en "open call" - på en plattform för idéutveckling. Här kan dem be någon utanför det vanliga nätverket om hjälp för att hitta den bästa lösningen.

Tillvägagångssättet kan också användas internt i företag där andra personalgrupper än den vanliga kan bes om hjälp för att lösa en uppgift.

Därför är det inte bara de mest innovativa, visionära företag som använder det - det är även de klokaste, tillägger hon.

Vad används metoden till?

Det finns nästan inga gränser för vad Crowdsourcing kan användas till: produktutveckling, förbättrad kundservice, konsumentforskning, idéer för marknadsföring - listan är nästan oändlig.

Scandic Hotell, till exempel har använt Ideahunters.dk till att samla idéer om hur de kan få flest möjliga personer att känna till deras möteslokaler. Och Lego har skapat sin egen plattform där fans kan ladda upp bilder av hemmabyggda modeller, där den mest populära kommer till produktion.

Crowdsourcing kan också användas i mindre skala. Lokalebasen.dk till exempel, har infört en återkopplingsfunktion på hemsidan där användare kan komma med nya idéer till sidan.

Det är dessutom möjligt att engagera utbildningsinstitutioner, som till exempel Danske Bank har gjort. De höll i januari en tävling i samarbete med CBS, där studenter vid en särskild big datalinje har kunnat utveckla idéer för bättre datalösningar.

Dessutom finns det också exempel på företag som bygger upp hela sin verksamhet på crowdsourceade idéer. Bland andra framtida hotellkedjan Amberlair som formar sitt koncept med utgångspunkt i deras crowd. Hotellens läge, inredning, leverantörer, etc. kommer att komma från de insamlade idéerna.

 

Fördelarna med crowdsourcing

När man gör crowdsourcing, kommer de mest innovativa idéerna ofta från ett helt oväntat håll, säger Susanne Rubaek. Denna värdefulla idéebank, får du inte tillgång till om du alltid letar efter lösningar på traditionellt vis. De bästa idéerna kommer ofta från dem som har en perifer professionell kunskap inom området eller kommer helt och hållet utifrån, förklarar hon:

"Därmed har icke-specialister observerat något som specialister inte har lagt märke till -  men som specialisterna kan arbeta vidare på, när iakttagelsen blivit ledad för dem"

Då crowdsourcing ger dig tillgång till visionära idéer, ger det också möjlighet att upptäcka en möjlig störande utveckling inom branschen. Salim Ismail, som bland annat är grundare av Singularity University, har i denna förbindelse i The Wall Street Journal berättat att fenomenet kommer att bli ett viktigt verktyg för både företagens innovation och deras överlevnad.

Om kunderna blir inblandade, ger metoden möjlighet att utveckla lösningar som är anpassade till kundernas behov. Samtidigt profileras företaget i en innovativ riktning och tillgången kan därför även vara en del av en varumärkesstrategi.

Cand.merc. Charlotte Nordland, som har skrivit en avhandling om crowdsourcing, berättade för Kommunikationen.dk att deltagare som idégenererar till ett företag, har en tendens att förändra synen på företagets varumärke under processen, eftersom det skapas ett samspel mellan parterna. Sist men inte minst, erbjuder metoden de ovannämnda fördelarna utan att vara dyra - och även i vissa fall helt gratis.

 

Råd till din crowdsourcing

Om du vill ge dig på crowdsourcing, är det viktigt att förbereda dig ordentligt, säger Susanne Rubaek. Det är inte en lätt genväg, men ett nytt sätt att arbeta på, som - liksom allt annat - kräver förberedelse. Först av allt ska du välja din plattform /crowd med omsorg. Det är viktigt att nå ut till det segment som du vill, men du får samtidigt inte hindra dig från att få idéer från en oförutsägbar sida.

"Låt dig inte falla i fällan av experter - den populära uppfattningen att människor med stor kunskap inom ett visst område, är den rätta personen att fråga, är oftast fel. Dessa bör också frågas, men i lika stor utsträckning som andra. Studier visar tydligt att svaren på särskilt innovativa utmaningar kommer ofta från oväntat håll ", betonar Susanne Rubaek.

Det är dessutom viktigt att ställa enkla frågor i din "open call", tillägger hon:

"Keep it simple - fråga inte din crowd för många saker på en och samma gång gång. Då kommer svaren antingen att utebli eller gå i för många riktningar. "

Det finns redan en uppsjö av plattformar som du kan använda dig av när du behöver crowdsourca. Till exempel de danska sidorna Innovationsbørsen.dk och Ideahunters.dk eller den internationella sidan Boardofinnovation.com som temaindelar en mängd plattformar för olika slags uppgifter. Dessutom är det också möjligt att som Lego, skapa din egen plattform. 

 

Checklista för crowdsourcing

Susanne Rubæk har sammanställt dessa tips för när du behöver crowdsourca:,

Förbered dig grundligt 

Keep it simple - bryt ner din utmaning till de viktigaste frågorna

Välj din plattform och din crowd med omsorg

Appelera till både hjärta och hjärna - välj en meningsfull utmaning som både är med och gör skillnad för någon/något och har nyhetsvärde

Uppmuntra din crowd - motivation (meningsfullhet/påverkan) kommer ofta att motivera mer än yttre motivation (pengar/status)

Precisera vad du letar efter - kommunicera tydligt vad dina kriterier för idéurvalet är

Var fair - låt förmånen med att delta spegla vikten av din utmaning

Sätt ihop rätt crowd- den bästa är är varierande

Ta inte för stor tugga åt gången - bedöm noggrant hur stor en folkmassa din organisation är mogen att hantera svar från

 

Här kan du läsa mer om Crowdsourcing:

Bok: Crowd innovation - Får jag låna din hjärna?

Research & Development platforms

Scandinavian Crowdsourcing

Kommunikationen: Special(e)ist inom crowdsourcing

Deloitte: Disrupt Your Market with Crowdsourcing

Forbes: The Couple Behind The World's First Crowdsourced Boutique Hotel Wants Input, Not Just Money

<< Se alla nyheter