arrow_upward

Sök efter lokal i hela Sverige

Sk rmbillede 2016 10 11 kl. 11.07.42

Emojis som PR-verktyg - för skoj och allvar

11
okt
2016
Anna von Sivers
En bild säger mer än 1 000 ord - det samma kan tidens små grafiska ´skojare´ alias emojis, som företag i stigande omfång adopterar för att kommunicera visuellt på de sociala medierna med deras kunder, användare, följare och många fler.
11
okt
2016
Anna von Sivers

   
Byline

 

 

 


Sedan den första emojin i slutet av 90-talet började dyka upp på japanska mobiltelefoner, har smileyn - i allt mer sofistikerade former - blivit en integrerad del av den moderna online-kommunikationen och spelar idag en framträdande huvudroll i vår dagliga kommunikation på de sociala medierna.

2011 fick de små grafiska online´skojarna´ ett första genombrott, då Apple implementerade dem på deras iOS operativ system - och 2015 är året då emojis blev en definitiv mainstream.

Svenska Språknämnden la till´emoji´ i det svenska språket, och i november valde Oxford Dictionary - efter årets veritabla emoji-boom - att utge en emoji som skrattar med tårar till´Word of the year 2015´.

Under de senaste åren har miljontals av små, stora och större företag, kända koncerner och värkdledande varumärken integrerat nya - idag egenutvecklade - emojis som aktörer deras dagliga företags onlinekommunikation. 


Tidens språk

Norwegian lanserade i vintras en kampanj som uteslutande använde amojis för att kommunicera flygbolagets nya linje till Las Vegas. 

Och här hemma i Skandinavien följde butikskedjan Tiger upp genom att lansera en gratis, självdesignad emoji-serie till smartphones. 

"Vi vill gärna föra ihop människor och göra dem glada. Det är i denna andan som vi har utvecklat och designat Tiger smojis, så att man kan skicka roliga och annorlunda emojis till de man älskar - vår egna Tiger sjöjungfru samt en massa andra roliga och excentriska figurer ", säger Linda Ghabain som är Social Media Manager på Tiger kedjan.

 

världskända varumärken Pepsi planerar under sommaren att marknadsföra specialdesignade emoji-burkar och flaskor i över 100 länder under namnet´PepsiMojis´.

"Emojis är tidens språk, men ingen har lanserad dem så som Pepsi vill göra, med över 70 globala och lokala, unikt designade emojis på burkar, flaskor och muggar över hela världen," PepsiCo CEO Indra Nooyi.


Kreativa budbärare

Språkforskare diskuterar idag hurdan emoji inte längre endast ska ses som en rolig motsvarighet till språket, men är i själva verket snarare i full gång med att utvecklas till att själva bli ett språk.  

"Emojis har sammafunktion, som röstens toner har i ett telefonsamtal och toner och ansiktsuttryck som används i kommunikation mellan människor. Emojis ger folk något, som de har saknar i derea skriftspråk under de senaste 5.500 åren," säger Mitchell Stephens, professor vid NYU´s Arthur L. Carter Journalism Institute.


Och den globala marknadsföringsvärlden har med markant entusiasm tagit emojis till dig som folkligt kommunikativa, kreativa budbärare av varumärken, produkter och försäljning.

Enligt data från det ledande amerikanska marknadsundersöknings företaget eMarketer sänder världens mer än två miljarder smartphone-användare varje dag 41,5 miljarder meddelanden med sex miljarder uttryckssymboler via message-apps. ● 


Läs mer här om emojis som modern branding- och PR-verktyg:

Är din nästa kampanj en emoji?
6 Ways Your Brand Can Use Emojis in Marketing 

 

 

 

<< Se alla nyheter
Behöver du hjälp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hur beställer jag information?
Först ska du fylla i formuläret ”få priser och information” med ditt namn, företagsnamn, telefonnummer, samt e-postadress. Du kan även lägga till en eventuell kommentar. När du har fyllt i alla uppgifter klickar du på kappen ”få information och pris”. Därefter tar det ca. fem minuter innan du mottar din order via e-post.
Hur får jag automatiskt information om lokaler som uppfyller mina kriterier?
Du kan automatisk bli uppdaterad och få skickat lokaler som passar dina kriterier genom att skapa ensökprofil. Då skickas ett e-postmeddelande så fort lokaler som matchar blir aktiva på MatchOffice.se.
Hur tar jag bort min sökprofil?
Du kan alltid avanmäla din sökprofil. Detta görs genom att trycka på länken nederst, i det e-post meddelande du har mottagit, där det står att du kan ta bort sökprofilen. Du kan alltid upprätta en ny sökprofil.
Hur får jag upp mina lokaler på MatchOffice.se?
Först måste du upprätta dig som hyresvärd. Det kan du göra via följande länkBli uthyrare. Därefter kan du skapa dina annonser.
Vad kostar det att vara hyresvärd via MatchOffice.se?
Du kan välja mellan två betalningsmodeller:
  • Avräkning per uthyrning Det är gratis att upprätta annonser på MatchOffice. Du betalar enbart om MatchOffice hittar en hyresgäst som flyttar in i en av era lokaler. I sådana fall kostar det 12,5% av första årets grundhyra utan avdrag av rabatter eller trappstegsmodellen.
  • Mötesrum och Coworking MatchOffice erbjuder också att du kan betala per annons för mötesrum och coworking-lokaler. Det räknas per påbörjad månad och priset för en annons startar på 199kr/mån exkl. moms. Du kan se mer information i vår prisöversikt.
Hur aktiverar jag en annons?
Om det är er första annons ni skapar på MatchOffice ska vi godkänna och aktivera annonsen. Er annons blir aktiverad samma dag som ni lägger upp den. Har ni tidigare skapat annonser kan ni själv logga in och aktivera annonsen genom att ändra status till 'aktiv' för den enskilda lokalen.
< Tillbaks