arrow_upward

Sök efter lokal i hela Sverige

Ninetofive klynger

Fler Skandinaviska företag ansert att klungor ger många fördelar

26
maj
2016
Anna von Sivers
Nordiska företag har alltmer blivit medvetna av fördelarna med att samla sig i klungor som skapar ökad tillväxt och innovation.
26
maj
2016
Anna von Sivers



Byline

I Danmark och Sverige finns en växande tendens för att företag arbetar hårt tillsammans i så kallade klungor. Och det ger många fördelar, både för enskilda företag och för samhället i dess helhet.

Bland annat leder det till produktivitetsökningar och ökad innovation och internationalisering, detta är anledningen till att det finns ett stort politiskt fokus på området.

 

Vad är en klunga?

Ett klassiskt exempel på en klunga - och förmodligen världens mest omtalade av dem - är Silicon Valley i Kalifornien. Ska man definiera mer specifikt vad en klunga är, kan man beskriva den som en sammanslutning av företag inom samma eller närliggande branscher har ett nära samarbete med varandra. Ofta ligger de inom ett begränsat område och är i nära kontakt med universitet och andra utbildningsinstitutioner så att de säkerställer den senaste kunskapen och en kvalificerad rekryteringsbas.

Silicon Valley är det idealiska exemplet på den tillväxtmotor som en företags samling kan vara: platsen anses i dag fortfarande som världens teknikcenter . Med Silicon Valley och dess tillväxthistoria i åtanke är det inte konstigt att danska och svenska politiker också har blivit medvetna om de möjligheter som företag som är samlade i klungor medför till.

I 2013 gjordes därför en nationell handlingsplan för klungor som skulle garantera den bästa miljön för deras utveckling här hemma. Bland annat inrättades en rikstäckande stödfunktion för klusterorganisationer, Cluster Excellence Danmark.


Klungornas många fördelar

Enligt Bolette van Ingen Bro, chef för Cluster Excellence Danmark, bidrar samarbetet i klungor till en enorm fördel för företagen.

Bolette

 

”Genom att vara en del av nätverks- och klungaktiviteter får företagen tillgång till rätt kunskap och rätt människor. De får möjlighet att tillföra nya kompetenser och verktyg, samt generellt sett ökar de deras innovationsförmåga markant," berättar hon. 

Företag som deltar i nätverks- och klungaktiviteter, har fyra gånger så hög sannolikhet för att bli innovativa än liknande företag, som inte deltar i  nätverks- och klungaktiviteter, tillägger hon. 

 

Klungföretagen i Danmark och Sverige samarbetar även med vetenskaps- och forskningsinstitutioner från hela landet, men även från utlandet och får på så vis värdefull kunskap från hela världen, vilket också bidrar till den innovativa processen, men det är inte endast inom innovation som verksamheterna upplever fördelar. 

”Företag som är aktiva i nätverks- och klungaktiviteter, upplever en produktivitetstillväst som är 3,6 procentenheter högre än andra liknande verksamheter," berättar Bolette van Ingen Bro.

Ett företag som har dragit nytta av fördelarna av nätverks- och klungaktiviteter är den danska verksamheten, Out-sider, som bland annat designar en innovativ utomhus LED-belysning för stadsrum. Out-sider stöttas av nätverket DANSK LYS och har precis fått en stor order på en a deras produkter, soldrivna säv med LED-belysning, som nu ska pynta området omkring ett stort kongresscentrum i Saudi-Arabien. Ordern ligger på nästan tre miljoner kronor. 

 


Klungor gynnar både små och stora företag

Enligt Bolette van Ingen Bro är såväl små som stora företag bra för att utbyta deras engagemang i klungor och nätverk, när det gäller innovation och kunskapsutveckling. 

”När det gäller produkt- och processutveckling är effekten också större för de små företagen," tillägger hon. 

Företag blir även mer internationella genom att delta i klungor. Hela 14% av klungverksamheter har internationella aktiviteter, vilket är 9 procentenheter större än landsgenomsnittet. Så det är goda anledningar till att flera Skandinaviska företag går ihop på det sättet. 

Och tendensen finns inte endast i de stora städerna: klungaktiviteter är inte ett storstadsfenomen, pointerar Bolette van Ingen Bro. Det finns klungaktiviteter i hela landet - inte endast i Köpenhamn eller i de Öst Jyska delarna som normalt är i fokus när man talar om tillväxt och innovation. 

 

Framtiden för de nordiska klungorna

Hur ser den framtida utvecklingen av de danska och svenska klungor ut? På global plan finns ett starkt fokus på att hitta lösningar på de många stora samhällsutmaningarna som världen står inför under de senaste åren säger, Bolette van Ingen Bro. Detta skulle kunna vara klimat- och energifrågor men också de utmaningar och möjligheter som den snabba tekniska utvecklingen medför.

Vanligtvis finns det behov av hållbara lösningar - och det är nordiska klusterföretag redan skickliga på att fokusera på, säger hon.

”I framtiden kommer vi att se mer, starka och ledande klungor som fokuserar på att möta framtida samhällsutmaningar inom områden som hälsa klimatförändringar energi och livsmedel men också nya områden såsom big data och cirkulär ekonomi ", säger hon.


Läs mer om klungor:
Strategi for klynge og netværksindsatsen i Danmark
Cluster Excellence Denmark
Det danske klyngeakademi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<< Se alla nyheter
Behöver du hjälp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hur beställer jag information?
Först ska du fylla i formuläret ”få priser och information” med ditt namn, företagsnamn, telefonnummer, samt e-postadress. Du kan även lägga till en eventuell kommentar. När du har fyllt i alla uppgifter klickar du på kappen ”få information och pris”. Därefter tar det ca. fem minuter innan du mottar din order via e-post.
Hur får jag automatiskt information om lokaler som uppfyller mina kriterier?
Du kan automatisk bli uppdaterad och få skickat lokaler som passar dina kriterier genom att skapa ensökprofil. Då skickas ett e-postmeddelande så fort lokaler som matchar blir aktiva på MatchOffice.se.
Hur tar jag bort min sökprofil?
Du kan alltid avanmäla din sökprofil. Detta görs genom att trycka på länken nederst, i det e-post meddelande du har mottagit, där det står att du kan ta bort sökprofilen. Du kan alltid upprätta en ny sökprofil.
Hur får jag upp mina lokaler på MatchOffice.se?
Först måste du upprätta dig som hyresvärd. Det kan du göra via följande länkBli uthyrare. Därefter kan du skapa dina annonser.
Vad kostar det att vara hyresvärd via MatchOffice.se?
Du kan välja mellan två betalningsmodeller:
  • Avräkning per uthyrning Det är gratis att upprätta annonser på MatchOffice. Du betalar enbart om MatchOffice hittar en hyresgäst som flyttar in i en av era lokaler. I sådana fall kostar det 12,5% av första årets grundhyra utan avdrag av rabatter eller trappstegsmodellen.
  • Mötesrum och Coworking MatchOffice erbjuder också att du kan betala per annons för mötesrum och coworking-lokaler. Det räknas per påbörjad månad och priset för en annons startar på 199kr/mån exkl. moms. Du kan se mer information i vår prisöversikt.
Hur aktiverar jag en annons?
Om det är er första annons ni skapar på MatchOffice ska vi godkänna och aktivera annonsen. Er annons blir aktiverad samma dag som ni lägger upp den. Har ni tidigare skapat annonser kan ni själv logga in och aktivera annonsen genom att ändra status till 'aktiv' för den enskilda lokalen.
< Tillbaks