arrow_upward

Sök efter lokal i hela Sverige

Nyhed47pix

Företag är villiga att betala mer för ett bättre läge

20
nov
2014
Steen Uno
Rätt läge kan höja kvadratmeterpriset för ett hyresavtal med så mycket som 50 procent. Det bevisar en helt ny forskningsrapport från Köpenhamns Universitet som Lokalbasen har bistått med statistik, data och hyresnivåer etc.

Företag är mer än villiga att betala betydligt mer och extra för företagslokaler som ligger nära stationer, vid hav och kust, större vägkorsningar, grönområden och caféer etc.

Exempelvis, vill större företag gärna etablera sig nära en station. De är därför villiga att betala upp till 30-40 procent mer för dina lokaler om det byggs en ny station intill.

Det visare en ny aktuell undersökning under ledning av projektet ”Vinst vid investeringar i stadslivet och stadskvalitet”. 


Attraktiva stadslokaler är värda pengarna

”En stadslokals kvalité  kan i högsta grad påverka priset på företagslokalen. Kvaliteter som tillgänglighet, infrastruktur, möjlighet för rekreation, synergier etc. kan höja priset per kvadratmeter 20-30-40, ja, i vissa fall med så mycket som 50 procent.

Det ger därför stöd till att konstatera att en attraktiv stadslokal kan bli ännu mer värd pengarna – inte minst för dem, som äger och hyr företagslokalen till kontors-, detaljhandels-, samt till lager- och produktionsverksamheter”.

Det säger professor, sektionsledare för Miljö och Naturresurser vid Köpenhamns Universitet Bo Jellesmark Thorsen, som har lett forskningsprojektet.

Tillsammans med miljödepartementet, 14 kommuner, Region Huvudstaden, Stad & Hamn och Kildebjerg A/S, har Köpenhamns Universitet analyserat 17.000 företagslokaler i huvudstadsregionen och Aarhus – baserat på bland annat relevant fakta och siffror som Lokalbasen har tillhandahållit. 


De 10 viktigaste faktorerna

Den nypublicerade rapporten anger stadslokalernas nuvarande 10 viktigaste faktorer, som kan ge positiv påverkan på en företagslokals värde:

• Närhet till stationer
Detaljhandelsföretag är villiga att betala upp till 15 procent medan kontors- och lager-/produktionsverksamheter upp till 30-40 procent extra, om det finns en station inom 200 meters avstånd.

• Fler linjer
Större kontorsverksamheter är beredda att betala en hyra på ytterligare sex-nio procent för varje extra tåglinje som kör från en station i närheten av företaget.

• Närhet till vägkorsningar
Ett läge nära en vägkorsning kan få detaljhandelsverksamheter att betala upp till 7-14 procent extra samtidigt som kontor accepterar två-tre procent högre hyresnivå.

• Närhet till större vägar
Kontorsverksamheter betalar gärna upp till fem procent mer för ett läge vid en större väg, max. 200-500 meter.

• Närhet till motorvägsavfarter 
Motorvägsavfarter samt större vägar har en positiv betydelse för större lager- och produktionsverksamheter, som är beredda att betala upp till fem procent mer för en lokal nära en avfart och större väg. 

• Närhet till kust och hamn
Större kontorsverksamheter är villiga att betala upp till 30 procent högre pris per kvadratmeter för ett läge inom 200 meter från kustområde och hamn.

• Närhet till parker 
Detaljhandelsföretag är redo att betala upp till 15 procent mer per kvadratmeter för ett läge intill en park (max. 400-600 meter), medans kontorsverksamheter normalt betalar fem-sju procent extra om parken är belägen på max. 300 meters avstånd.

• Caféer, restauranger och barer
Enkel åtkomst till caféer, restauranger och barer är ett plus, särskilt för små företag som ligger inom 200 meters avstånd. 

• Närhet till konkurrenter
Ett läge nära konkurrenter stimulerar speciellt detaljhandelsföretag att betala upp till tre procent mer för en lokal, medan kontor endast är villiga att betala 0,25-0,5 procent mer.

• Närhet till köpcenter
Ett läge nära köpcenter samt gågator har stor betydelse för större detaljhandelsverksamheter och resulterar i en vilja att betala upp 20-35 procent mer för en centralt belägen lokal.

Viktig vetenskaplig kunskap

På Lokalbasen välkomnar adm. Direktör Jakob Dalhoff de nya vetenskapliga slutsatserna i den nya forskningsrapporten.

”I och för sig, förvånar det inte många i vår bransch att ett verkligt, utmärkt och idealiskt läge naturligt ökar hyresvärdarnas möjlighet att lyfta priser per kvadratmeter på deras attraktiva hyresobjekt till skyn.

Men i denna generella kontext representerar detta nya, och för första gången vetenskapligt baserade, forskningsresultat ändå i intressant, nyttig och användbar kunskap även för Lokalbasens uthyrningsportal och daglig service”, säger Jakob Dalhoff.

 

<< Se alla nyheter