Sök efter lokal i hela Sverige

Det sansende kontor

Gör arbetsplatsen uppfångande och få bättre resultat

12
nov
2015
Anne-Kathrine Utzon
Större arbetsglädje, effektivitet och ännu bättre resultat - ett uppfångande kontor kan bidra med mycket och framförallt göra människor innovativa!

 

Byline

 

office

Vi lever i en upplevelse kultur, där människor vill köpa en produkt eller en tjänst, men även få en upplevelse på köpet: Vi vill känna, smaka och höra.

Enligt Joe Pine, som är ledande inom upplevelse ekonomi, bör verksamheter i högre grad sätta scenen för upplevelser som folk kommer att komma ihåg och minnas på ett positivt sätt.

I varje fall om företaget har ambition att differentiera sig från konkurrensen, få närmare och bättre kundrelationer och uppnå högre profit.

I en intervju med MatchOffice.com har Joe Pine understrykt, att det är viktigt att verksamheter blir duktigare på att inte enbart packa in sina produkter och tjänster till upplevelser - men att de även aktivt tänker på och strävar efter att skapa relevanta upplevelser i deras kontorsrum

Det uppfångande kontoret lönar sig

Hur många kontor kan du minnas, som verkligen har utmärkt sig? Med största sannolikhet, inte alls särskilt många, då många kontor liknar varandra även om världen rymmer otaliga och olika verksamhetsidentiteter.  

office 2

Det finns dock goda möjligheter för att skapa dessa upplevelser i era verksamhetslokaler nämligen genom att stimulera sinnena.

I boken -  Den uppfångande arbetsplatsen - har författaren Uwe Bødewadt undersökt begreppet uppfångande på arbetsplatser.

Det är alltså hans tes, att färger, dofter, ljus, estetik, natur och atmosfär samt stämning har ett stort inflytande även på vårt arbetsliv.

Han menar dessutom att verksamheter kan optimera deras anställdas talanger och potential just genom att stimulera deras sinnen och göra de till gladare, mer effektiva och kreativa anställda - och därmed slutligen förbättra resultaten.

När det rör sig om att skapa upplevelser för din verksamhets anställda, handlar det inte nödvändigtvis om att skapa känsloladdade upplevelser, men snarare om att finna och skapa ultimata värden som kan hjälpa anställda med att bli bättre på det de gör. Exempelvis att bli mer innovativa, effektiva, m.m.

Det goda minnet

Det uppfångande kontoret tillför även värde åt verksamheten, besökare kommer få en god och positiv upplevelse samt ha ett gott minne om företaget. 

photo4

Detta kommer skapa en närmare relation och vara förmånligt för verksamheten. Gäster ska känna sig bekväma, gärna vara imponerade över kontoret och således gå hem med en känsla av att det var en god upplevelse och ett trevligt besök.

Koncerner som är framgångsrika har praktiserat just denna upplevelsetankegång på kontoret, dessa omfattar stora och kreativa verksamheter så som Google, LinkedIn och Apple. Dessa kreativa företags kontorslokaler signalerar lek, social aktivitet och stimulering av den anställdas kreativitet och sinnen.

 

 

Så aktiverar ni sinnena på kontoret

Det handlar även om att skapa arbetsglädje, vilket bland annat kan uppnås genom att skapa en hemlig och härlig arbetsmiljö, som kommer uppnå förmånliga innovativa och kreativa verksamheter.

Detta kommer även vara ett sätt att undvika stress på.

NINEtoFIVE ger här några konkreta bud på hur ni kan stimulera sinnena på kontoret.

 

Synssansen


Synsinnet

Ni kan stimulera synsinnet genom en snygg och unik inredning, som matchar er önskade image utåt. Ni kan prova er fram med färger, belysning, konst, stora fönster, osv. Det kan likaledes vara ekologiska specialiteter i köket, som ger en känsla av att det sätts pris på miljön och anställda. Det kan också vara ett kontor med växter, blommor, inomhusgård, kreativa konferensrum men även stationcar, gunga eller något helt annat.  

 

Følesansen
Känslosinnet

Känslosinnena hänger tätt ihop med hur vi känner oss rent fysiskt. För att aktivera eller påverka anställdas känslosinne kan ni säkra er att kontoret har passande temperatur och tänka på solavskärmning på sommaren. Ni kan dessutom överväga att ha höj-och-sänk skrivbord så att anställda kan skifta mellan att stå upp och sitta ner, när de arbetar, och därmed undvika fysiska ryggproblem. Likaså är bra stolar, som ger stöd åt de anställdas rygg A och O.  

 

lugte
Luktsinnet 

Ni kan aktivera de anställdas luktsinnen på kontoret på många olika sätt. Vill ni skapa en hemmakänsla kan ni se till att det bjuds på nybakade bullar på morgonen, ha färskbryggt kaffe och blommor på kontoret. Ni kan också ha färska kryddörter stående i köket som kommer ge en naturlig och grön upplevelse. Viktigast av allt är att det inte luktar instängt eller dåligt på kontoret, se därför till att vädra luften och släppa in fräsch luft dagligen, gå ner med sopor och var noga med den rutinmässiga rengöringen av kontoret.    

  

lugte
Hörsinnet

Försäkra er om att det inte är oljud, utan en bekväm stämning och lugnt på kontoret så att de anställda kan koncentrera sig. Upplever ni buller är det värt att överväga ljuddämpare. Om ni kör ett speciellt tema på kontoret kan ni eventuellt spela låg musik i bakgrunden, som går hand i hand med kontorets tema. Önskar ni att höja koncentrationen kan ni spela klassisk musik. Forskare har nämligen kommit fram till att klassisk musik är bättre än annan musik eller tystnad, när människor försöker fokusera på en arbetsuppgift. Något som kallas för: ´The Mozart Effect´.

 

Smagssansen

 
Smaksinnet

Ni kan stimulera medarbetarnas smaksinnen genom att servera en läcker frukost, grönt samt erbjuda en god kaffe. Likaledes gäller kaffe för gäster, som verkligen kommer få en bra upplevelse av att bli serverade en kopp god kvalitetskaffe än bryggkaffe. Att äta gott, välsmakande mat får de flesta människorna att förknippa med god livskvalité. Därför kan det vara bra att erbjuda en god frukost eller lunch.      

 

 

 

Vill du veta mer om hur du skapar en unik upplevelse för dina kunder eller medarbetare? Lokalbasen.dk A/S och MatchOffice.com bjuder in till ett unikt seminarium i Holland, med den kända amerikanska upplevelseexperten Joe Pine. Läs mer här:


Läs mer om upplevelseekonomi och uppfångande arbetsplatser här:

Joseph Pine - The Experience Economy

 

 

 

 

 

<< Se alla nyheter