arrow_upward

Sök efter lokal i hela Sverige

Joe pine artikel

Kontorshotell har fått stort potential och popularitet

17
nov
2015
Anne-Kathrine Utzon
Kontorshotell ökar sin omsättning och samtidigt skapar mervärde för inhyrda företag genom en rad olika upplevelse verktyg från upplevelseekonomin.

Byline


”Det finns en generell tendens för att varor och tjänster blir commoditizied och därmed handelsvaror, där folk endast köper varor utifrån pris." 

"För att du som verksamhet ska kunna öka din omsättning och samtidigt skapa ett högt värde för dina användare, är det viktigt att du differentierar dig från dina konkurrenter. Något du kan göra genom att använda verktyg från upplevelsesekonomin.” 

Detta tydliggjorde den världskända, omtalande författaren och gurun för upplevelseekonomi Joe Pine, då han höll en workshop för MatchOffices exklusiva seminar i Amsterdam, den 19 oktober. 

 

Se videon med Joe Pine, som talar om kontorshotellens potential för att skapa ramen för upplevelser.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


'Välspenderad tid'

Enligt Joe Pine är det tre sätt på vilka kontorshotell kan differentiera sig. Det första sättet är genom att vara innovativt och komma upp med nya och extra tjänster, som andra kontorshotell inte erbjuder.

Det andra rådet är att anpassa tjänsterna till den enskilda hyresgästen eller verksamheten. Man vill på detta sätt göra sina tjänster mer personliga och därmed stärka sitt band med kunderna. Det kräver dock, att man känner sina kunders personliga behov och spenderar tid på att sätta sig i deras plats.

Det tredje rådet är att gå utanför att endast vara en tjänsteverksamhet och istället iscensätta upplevelser för sina hyresgäster. Någon man särskilt kan göra genom att stimulera folks sinnen. Det handlar alltså om att sätta grund för en upplevelse, så att ens hyresgäst kommer att minnas upplevelsen positivt. Det du levererar är alltså - “Välspenderad tid”.

”Dina hyresgäster ska värdesätta den tid de har använt till deras kontor. Det är inte endast hyresgäster som betalar för de aktiviteter de får. De betalar för en god tidsförbrukning. Det handlar alltså om att du ska hjälpa dem att bli bättre på det, det de gör. Exempelvis bli mer innovativa, effektiva eller något helt annat.”

"Kontorshotell har ett stort potential, då deras kunder redan tillbringar mycket av deras tid på deras kontorshotell," berättade Joe Pine. 

 

Läs mer om upplevelsesekonomi:  
Gör arbetsplatsen uppfångande och få bättre resultat

Make your business more profitable

 

 

<< Se alla nyheter