arrow_upward

Sök efter lokal i hela Sverige

Cover artikel

Optimera sökning 2016

04
nov
2016
Anna von Sivers
Här berättar Chrsitan Højbo Møller hur SEO hjälper dig att navigera till ditt mål på nätet.
I en affärsvärld som för det mesta av tiden händer på nätet, och där potentiella kunder först tar till sin iPhone eller dator i strävan om att svara på frågor eller hitta någon produkt, kan SEO (sökmotoroptimering) vara avgörande för kommersiell framgång. SEO, enkelt uttryckt, är ett försök av företag att få kunder som kan vara intresserade av deras onlinetjänster i kontakt med sin hemsida, genom att rikta surfarens surfning avsikter med sin marknadsföring på nätet. Här är de hetaste tipsen om hur du gör din webbplats till den länk som konsumenter först klickar på.
 
Vi talade med MatchOffice SEO-konsult Christian Højbo Møller för de senaste tipsen.
 
1. Kundens avsikt är av största vikt
Alltför ofta, kan SEO verka som ett försök att lura kunder som kanske inte har något intresse av en webbplats till att finansiera sina intäkter med deras klick. Men folk surfar på internet av en anledning, och syftet med bra optimering är att fånga intresset hos de mest relevanta potentiella kunderna.
 
"Framgången för SEO är inte bara att fånga klick, utan att tillfredsställa konsumenternas avsikter och behålla dem på din webbplats", säger Christian.
 
"Ett klick följt av ett snabbt "tillbaka" klick är lika meningslöst som ingen klick alls - och har faktiskt en stor negativ inverkan."
 
2. Nyckelordet är SEO i det förflutna
Den som har läst något om SEO är besatt med sökord. De används för att bilda ryggraden i god optimering, som sökmotorn algoritmer förlitat sig på att hitta konsument ord i fraser av artiklar på nätet.
 
Men nu, säger Christian, "Google förstår bättre än någonsin, vad du menar när du söker". Nyare algoritmer använder anslutna nyckelord från tidigare sökningar för att "lära" sig vad folk verkligen vill läsa.
 
"Till exempel om jag söker efter bra födelsedagspresenter, och fem minuter senare söker efter kort, så har Google möjligtvis redan förstått att jag letar efter ett födelsedagskort och visar mig det."
 
3. Online användarupplevelser innebär SEO framgång
Det kan låta självklart, men att se till att besökare på din webbplats har en användbar och njutbar upplevelse är det bästa sättet att öka prestandan på din webbplats.
"Ju mer ursprungligt, intressant innehåll som du producerar, desto bättre. Även om funktions listan kan få upp klick statistiken, är innehållet tråkigt och människor lämnar din webbplats missnöjda, kan sökord och sökmotorns trolldom osannolikt att göra skillnad".
 
"Folk delar endast saker som de tror att andra människor kommer att njuta av".
 
4. Ju längre, ju bättre läsning
"I allmänhet, kommer längre skriftliga bitar prestera bättre i sökmotoroptimering än kortare", säger Christian.
 
"Att dela upp ditt innehåll med underrubriker innebär att människor lättare kan bläddra igenom sidan, och gör det möjligt för dem att hitta den information de behöver utan att bli uttråkade och klicka tillbaka till sökresultaten eller deras nyhetsflöde.
 
Många webbplatser visar att  en bra längd på artiklar är mellan 1200 och 1500 ord.
 
 
5. Gå mobilt
Beroende på vilken tjänst som du erbjuder eller produkt som du säljer, kan det vara så att konsumenterna är mer benägna att söka efter dig via mobilen. Om så är fallet, (eller även om det inte är så!), borde du göra ditt innehåll lika sökbart på andra enheter, så som stationära datorer. Att se till så att Google lätt kan få tillgång till och förstå innehållet på en mobil webbplats är en knepig verksamhet, men det är avgörande för att få tillgång till alla viktiga delar av internet marknaden.
 
"Det var över två år sedan, 2014, som webbläsning tog över skrivbords surfingen som sätt nummer ett att använda internet på. Att inte optimera baserat på mobila enheter är en löjlig metod för att marknadsföra på nätet."
 
 
6. Håll det visuellt och slående för mer intresse
Det första som fångar en potentiell kunds ögon när de surfar på Internet är den bild som du har använt till din text. Det är ett enkelt sätt att filtrera bort dem som varit lata och lagt upp bilder endast för att fylla ut tomrummet på hemsidan, från dem som har använt intressanta och individuella bilder och fotografi för att illustrera sina idéer. Den senare kommer alltid att dra in mer trafik, samt hålla dina kunder och besökare intresserade och glada.
 
"Fokusera på din målgrupp. Skulle du vilja läsa en artikel med en 100x100 bild med liten betydelse, och clickbait text? Inte dem på din webbplats heller."
 
Läs mer om Social Media Optimization:
 
American Marketing Association: Six SEO rules for 2016 

 

<< Se alla nyheter