Sök efter lokal i hela Sverige

Seo google kunder

Så hittar dina kunder dig på Google

29
feb
2016
Anna von Sivers
SEO optimering är a och o om dina nuvarande kunder samt potentiella måste kunna hitta dig på sökmotorer som exempelvis Google. Tidningen NINEtoFIVE ger dig här en checklista för en bra SEO text.

Byline     






Search Engine Optimization är en av tidens mest använda marknadsförings- och försäljningsverktyg, som handlar om att skapa ett bra och relevant innehåll på verksamhetens sida. 

Genom att SEO-optimera er sida kan företaget rankas högre på Google och andra sökmotorer, detta kommer göra er verksamhet synligare för potentiella kunder. 

Det handlar i korthet om att skapa en relation till dem som efterfrågar er produkt på internet, men som inte känner er, samtidigt handlar de om att behålla de som redan känner igen er verksamhet och produkter. 

Undersökningar från Google visar således att de tre företag som rankat högst på en Google-sökning i genomsnitt uppnår 55 procent av alla klick, när folk söker efter en vara.

Det kan därför ha mycket stor betydelse för hur många varor din firma får sålt online och hur känt ditt varumärke är. 

Lokalebasen har arbetat med SEO i många år och NINEtoFIVE erbjuder här en rad goda till hur din verksamhet ordentligt kommer igång med effektiva texter. 

 

Ni ska vara relevanta

SEO täcker över en rad olika aktiviteter, bland annat sökord, länkar, innehåll med mera. Bra SEO tar tid och är något som måste byggas upp över lång tid för att uppnå en god placering på Google.

När ni går igång med SEO är det viktigt att innehållet på er hemsida är relevant och ger mening. Google och andra sökmotorer ser nämligen på innehållet som en avgörande faktor för hur högt man kan ranka. 

 Seo 

Når ni ska komma igång med själva innehållet, är det viktigt att ni först finner fram til, vilka sökord ni ska ranka högt på - alltså de ord som era kunder och potentiella kunder typiskt använder för att söka på era varor. Ni ska därför sätta er in i er målgrupps perspektiv. Vad kallar de det som ni erbjuder?

Väljer ni ett ord, som det söks väldigt mycket på bör ni vara uppmärksamma på att konkurrensen är hård. 

Vi rekommenderar, att ni prioriterar ert sökord för varje text: 

       • 1. prioritet, som gärna ska framkomma i titlar och flest gånger i själva texten. 
       • 2. prioritet, som helst ska framkomma i undertiteln och nästflest gånger i själva texten. 
       • 3. prioritet, som gärna ska framkomma i texten flera gånger. 


Sidor för att finna sökord 

Här kan ni hitta och se de sökord som ni finner relevanta för just eran verksamhet:

  • Google Webmaster Tools: Vad innehåller historiskt har sökts fram efter 
  • Adwords’ sökordsplanerare: Hur mycket det söks på ett ord  
  • Keywordtool.io: Finn relaterade sökningar
  • Fora på nätet: Vad skrivs det om på i fora, och vad kallar de det?

oversigtChecklista för SEO-optimerad text 

När ni har funnit era sökord, ska ni tänka på vilket innehåll era användare kommer finna användbar och intressant. Innehållet ska alltså skapa ett värde och det ska vara unikt. När ni ska skriva själva texterna rekommenderar vi att följa denna checklista: 

  • Er text bör vara optimerad efter utvalda sökord. Det viktigaste bör användas först och flest gånger. Sedan det sekundära osv..
  • Använd sökorden på ett moderat och naturligt sätt. Överdriver ni kommer Google straffa er för det.
  • Er 1:a prioriterat sökord skal ingå först i sidans titel.
  • Sidans titel får högst innehålla 55 tecken. 
  • Sökord ska ingå i meta-beskrivningen. 
  • Metabeskrivningen får högst vara 156 tecken.
  • Sökorden bör ingå i sidan URL.
  • Brödtexten på en sida ska gärna innehålla minst 300 ord. På viktiga sidor, gärna minst 500 ord. 
  • Innehållet i brödtexten ska ha en längd som ger användaren en fullständig information. 
  • Sökordet ska ingå i brödtexten. 
  • Det bör finnas underrubriker i H2 och eventuellt H3. 
  • Sökorden bör inkluderas i underrubriker. 
  • Det ska finnas minst en intern länk i brödtexten (till er egen hemsida).
  • Det ska finnas minst en extern länk i brödtexten (till andra valida, goda sidor).
  • Länkar i brödtexten ska ha en titel, som säger något om innehållet. 
  • Tillför gärna bilder till din text. 
  • Dina bilder ska ha bildtexter. Det är den ´alternativa´ bildtexten som är viktig och kallas ofta för ALT tags. 
  • Bildtexterna ska vara minst. fyra tecken, men inte för lång, berätta om bilden och innehålla sökord - exempelvis ´Kontor i Köpenhamn´. 



 

 

<< Se alla nyheter