arrow_upward

Sök efter lokal i hela Sverige

Placering av lokaler

Saker att ta hänsyn till när man placerar en lokal

29
okt
2015
Anna von Sivers
En viktig aspekt att ta hänsyn till om det rör sig om ett nytt kontor, är att bl.a. tänka till kring läge och eventuellt kring marknadsföringsmöjligheter.

Placering av lokaler, kräver en hel del planering

 

 

Kontorslokaler

 

En kontorslokal är företagets ansikte utåt. Det är därför viktigt att man välkomnar besökare i fräscha och trevliga lokaler, gärna stylade med blommor och annat hemtrevligt. Det är viktigt att även bjuda på kaffe och kakor. Om man ser till läget, så bör man placera kontoret strategiskt. Har man en kontorslokal inom IT branschen bör man kanske finnas nära andra företag inom samma bransch. Har man däremot ett litet konsult kontor kan det vara bra att finnas i centrum eller någonstans där människor lätt kan se kontoret och ta sig till och från platsen.

 

Läge innebär marknadsföring

 

Utifrån rena marknadsföringsperspektiv blir en kontorslokal som ligger centralt känd mycket snabbare än ett kontor utanför centrum. Att många personer passerar förbi är en god marknadsföringsmetod. Om man redan har ett känt kontor i centrum är det en helt annan sak, då är det kontor man öppnar i utkanten redan känt sedan innan och man slipper bekymra sig över marknadsföring.

 

 

Butikslokaler

 

Ska man öppna upp en butikslokal är de viktigaste aspekterna kunderna och konkurrensen. Syftar man till att öppna upp en stor matbutik eller klädbutik får man främst finna en plats där man är säker på att kunderna hittar lätt och kommer, samtidigt får man gärna undvika att placera lokalen bredvid en annan butikslokal som säljer samma varor. Ska man däremot öppna upp en liten butik som man vill sälja direkt i, kan man med fördel överväga att placera sin butikslokal i ett köpcentrum.

 

Kunderna finns redan

Om man placerar sin butikslokal i ett Köpcentrum slipper man tänka på kunderna, de finns redan närvarande i Köpcentret och det enda man måste fokusera på är att butikslokalen ska se attraktiv ut och locka in de redan befintliga kunderna som befinner sig i Köpcentret. Likaså med centrala delarna av staden och gågatan, placerar man sin butik i centrum finns kunderna oftast redan där, dock måste man locka in de i butikslokalen på ett eller annat sätt.

 

 

 

Restauranglokaler

Syftar man till att öppna upp en restauranglokal har man nästan alla hänsyn ovan att ta ställning till. Läget är A och O, finns man i ett köpcentrum eller centralt är det större sannolikhet att samla en kundbas snabbare. Finns man på mindre gator men få människor och nästan ingen trafik måste man istället marknadsföra restaurangslokalen på annat sätt. En annan bra sak att tänka på är målgruppen - ska man öppna upp en snabbmatsrestaurang, lunchrestaurang eller en fin á la carte restaurang? Eller till och med en fin dyr restaurang? Då kan man följa följande mönster;

 

  • Snabbmatsrestaurang: Bör placeras nära skolor och gärna centralt där många människor är på språng.

  • Lunchrestaurang: Bör placeras i industriområden med många industrilokaler arbetare, potentialen för att människor köper lunch är störst i industriområdena där produktionslokalerna är närvarande.

  • À la carte: Här är det trevligt med en uteservering och gärna en central placering.

  • Finare restaurang med exklusiv meny: Välj antingen den mest centrala punkten eller ett område som är känt för dyra bostäder och höga hyror, i dessa områden är din målgrupp mest närvarande.


<< Se alla nyheter
Behöver du hjälp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hur beställer jag information?
Först ska du fylla i formuläret ”få priser och information” med ditt namn, företagsnamn, telefonnummer, samt e-postadress. Du kan även lägga till en eventuell kommentar. När du har fyllt i alla uppgifter klickar du på kappen ”få information och pris”. Därefter tar det ca. fem minuter innan du mottar din order via e-post.
Hur får jag automatiskt information om lokaler som uppfyller mina kriterier?
Du kan automatisk bli uppdaterad och få skickat lokaler som passar dina kriterier genom att skapa ensökprofil. Då skickas ett e-postmeddelande så fort lokaler som matchar blir aktiva på MatchOffice.se.
Hur tar jag bort min sökprofil?
Du kan alltid avanmäla din sökprofil. Detta görs genom att trycka på länken nederst, i det e-post meddelande du har mottagit, där det står att du kan ta bort sökprofilen. Du kan alltid upprätta en ny sökprofil.
Hur får jag upp mina lokaler på MatchOffice.se?
Först måste du upprätta dig som hyresvärd. Det kan du göra via följande länkBli uthyrare. Därefter kan du skapa dina annonser.
Vad kostar det att vara hyresvärd via MatchOffice.se?
Du kan välja mellan två betalningsmodeller:
  • Avräkning per uthyrning Det är gratis att upprätta annonser på MatchOffice. Du betalar enbart om MatchOffice hittar en hyresgäst som flyttar in i en av era lokaler. I sådana fall kostar det 12,5% av första årets grundhyra utan avdrag av rabatter eller trappstegsmodellen.
  • Mötesrum och Coworking MatchOffice erbjuder också att du kan betala per annons för mötesrum och coworking-lokaler. Det räknas per påbörjad månad och priset för en annons startar på 199kr/mån exkl. moms. Du kan se mer information i vår prisöversikt.
Hur aktiverar jag en annons?
Om det är er första annons ni skapar på MatchOffice ska vi godkänna och aktivera annonsen. Er annons blir aktiverad samma dag som ni lägger upp den. Har ni tidigare skapat annonser kan ni själv logga in och aktivera annonsen genom att ändra status till 'aktiv' för den enskilda lokalen.
< Tillbaks