arrow_upward

Sök efter lokal i hela Sverige

Healthy flexoffice 1

Flexibla och hälsosamma kontor som står inför ett enormt genombrott efter korona

01
sep
2020
Steen Uno
Covid-19 pandemin har bidragit till mer hälsosamma kontorsarbetsmiljöer, lokaler, miljöer och inredning. Kontorshyresmarknaden är inne i en strukturell förändring med större fokus på flexibilitet, hälsa och välbefinnande, enligt experter.
01
sep
2020
Steen Uno


Steen Uno

Fram till och med 2010-talet har den flexibla, aktivitetsbaserade arbetsmiljön fått ännu fler följare, användare och kontor inom företag runt om i världen.

Nyligen har Coronakrisen visat hur kontorsarbetsplatsens funktionella mönster enkelt kan bytas ut. Coronakrisen har även visat hur medarbetarnas arbetssätt bör förändras och hur utrymmen och arbetsmiljöer därför måste göra detsamma.

Under de globala restriktionerna har hemmakontor fått fullt erkännande och ett betydande genombrott som ett alternativ till företags traditionella aretsmiljöer.

Samtidigt avslöjade den globala pandemin det öppna kontoret som en farlig riskzon och det kommer att bli svårt för etablerade företag att upprätthålla hälsosamma och säkra kontorsmiljöer i framtiden.

 

Flexibilitet

"Förmodligen kommer vi att se långsiktiga effekter av Coronakrisen när det gäller hur vi använder våra kontor i framtiden. Större företag och organisationer kommer, istället för att hyra ett stort huvudkontor, att fördela kvadratmeterna i kanske ett lite större kontor och två eller tre mindre kontor - nära de anställdas hem.

Efter Coronakrisen kommer det att finnas ett högre fokus på flexibilitet eftersom anställda fortfarande kommer att arbeta hemma en stor del av tiden. Servicekontor kan vara en av de trender som Coronakrisen kommer att påskynda, säger Peter Nymann-Jørgensen, VD för den globala projektutvecklings- och bygggruppen Skanska.

 

 

 


   
 
 


En viktig utmaning för tusentals globala kontorsföretag efter Corona är att balansera hur mycket deras anställda kan dra nytta av möjligheten att arbeta hemifrån i framtiden.

En annan blir att prioritera hur företagets överskott av kvadratmeter bäst kan designas och användas - eller hur många av dem som kommer att bli överflödiga.

 

Aktivitetsbaserad

"Jag tror att öppen planlösning så småningom kommer att försvinna. Idag tänker människor mycket mer aktivitetsbaserat när de utformar kontorslokaler. Innan corona arbetade vi fortfarande mer flexibelt och oftare hemifrån - en utveckling som förmodligen kommer att leva vidare även efter corona.

Det här scenariot kan lämna många tomma skrivbord kvar på kontorsytorna, och det varken är smart eller hållbart. Speciellt om det saknas rum och andra dynamiska utrymmen där människor kan mötas, förutspår den danska arkitekten Paulette Christophersen, partner för PLH Architects.


 



Korona kommer att ytterligare öka kontorsmarknadens redan riktade utveckling
av smarta aktivitetsbaserade arbetsytor och dekorer, tror experter.    Foton: WeWork
  

 

 

Hon räknar med att coronakrisen kommer att öka kontorsmarknadens redan mycket målinriktade utveckling av smarta aktivitetsbaserade arbetsytor och dekorer.

"Sammantaget handlar det om att hitta rätt balanser som ger mest värde för varje företag. Om du prioriterar den kunskap som delas i den öppna planlösningen eller om du behöver den höga produktiviteten som uppnås i tysta utrymmen för att koncentrera sig," betonar Paulette Christophersen.

 

Nya riktlinjer för hälsa

Kort sagt kommer dock grundläggande hälsa och vitalt välbefinnande för de anställda - luftkvalitet, renhet, naturligt ljus, personligt utrymme - så småningom att bestämma och definiera användningen och interiören i företagens kontorsmiljöer.

Vid återöppningen har många kontorsföretag redan tagit bort alternativ för fria val av arbetsstationer för att garantera de anställdas säkerhet och för att öka deras mentala välbefinnande.

 

 


 



Kontorsdesignbranschen går mot ett nytt utvecklingsstadium, där hälsa och
hälsa kommer att få mest fokus och högsta prioritet i framtiden, enligt en amerikansk
inredningsexpert. 

 

 "Precis som arbetsplatsdesign över tiden såg en era av privata skåp och en tid med kontor med öppen planlösning, går arbetsplatsdesign återigen in i ett nytt skede med fokus på hälsa och välbefinnande", förutspår den amerikanska inredningsexperten Clayton Whitman, CallisonRTKL.

"Det första steget kommer att vara ett operativt skifte. Människor är nu mer medvetna om sin hälsa och deras välbefinnande och vill att deras arbetsplats ska återspegla detta. Vi kräver nu att våra arbetsmiljöer återspeglar allmänt höga hälsostandarder.

Precis som hur LEED blev universell design som bästa praxis, så kommer WELL design i framtiden att bli lika viktigt. Så kommer nya riktlinjer för hälsa och välbefinnande att implementeras i alla kontorsbyggnader av ledningen, eftersom det främjar en hälsosam miljö för medarbetare och samhället. ”●● 

 

 

 

Read more:
Mckinsey.com: Reimagining the office and work life after COVID-19
Workdesign.com: A Look Into The Workplace Post-COVID-19: The Anti-Office
Forbes.com: Why The Biggest Companies Are Turning To Flexible Workspaces
Propertyweek.com: Post-Covid workspace design must enhance wellbeing

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<< Se alla nyheter
Våra medlemskap
  • MatchOffice medlemslogotyp trustpilot.svg
  • MatchOffice medlemslogotyp googlestreetview.svg
  • MatchOffice medlemslogotyp copyrighted.svg
Ella chatHjälp
Behöver du hjälp?close
arrow_backTillbaks
Hur beställer jag information?
Först ska du fylla i formuläret ”få priser och information” med ditt namn, företagsnamn, telefonnummer, samt e-postadress. Du kan även lägga till en eventuell kommentar. När du har fyllt i alla uppgifter klickar du på kappen ”få information och pris”. Därefter tar det ca. fem minuter innan du mottar din order via e-post.
Hur får jag automatiskt information om lokaler som uppfyller mina kriterier?
Du kan automatisk bli uppdaterad och få skickat lokaler som passar dina kriterier genom att skapa ensökagent. Då skickas ett e-postmeddelande så fort lokaler som matchar blir aktiva på MatchOffice.se.
Hur tar jag bort min sökagent?
Du kan alltid avanmäla dinsökagent. Detta görs genom att trycka på länken nederst, i det e-post meddelande du har mottagit, där det står att du kan ta bort sökagenten. Du kan alltid upprätta en ny sökagent.
Hur får jag upp mina lokaler på MatchOffice.se?
Först måste du upprätta dig som hyresvärd. Det kan du göra via följande länkBli uthyrare. Därefter kan du skapa dina annonser.
Vad kostar det att vara hyresvärd via MatchOffice.se?
Du kan välja mellan två betalningsmodeller:
  • Avräkning per uthyrning Det är gratis att upprätta annonser på MatchOffice. Du betalar enbart om MatchOffice hittar en hyresgäst som flyttar in i en av era lokaler. I sådana fall kostar det 12,5% av första årets grundhyra utan avdrag av rabatter eller trappstegsmodellen.
  • Mötesrum och Coworking MatchOffice erbjuder också att du kan betala per annons för mötesrum och coworking-lokaler. Det räknas per påbörjad månad och priset för en annons startar på 199kr/mån exkl. moms. Du kan se mer information i vår prisöversikt.
Hur aktiverar jag en annons?
Om det är er första annons ni skapar på MatchOffice ska vi godkänna och aktivera annonsen. Er annons blir aktiverad samma dag som ni lägger upp den. Har ni tidigare skapat annonser kan ni själv logga in och aktivera annonsen genom att ändra status till 'aktiv' för den enskilda lokalen.