arrow_upward

Sök efter lokal i hela Sverige

Kontor robotar

IoT ger framtidens kontor ett helt nytt utseende

18
apr
2018
Emma Fjäder
Internet of Things (IoT) utvecklas i snabb takt. Robotteknologin och innovationerna inom artificiell intelligens knackar inte bara på dörren till det egna hemmet, utan även kontoret. Är du redo för en ny teknologisk revolution?

Automatiserad bokföring, investeringsrobotar och program som producerar texter eller tar hand om företagets rekrytering kan mycket väl bli vardagsmat i framtiden. Många företagsprocesser är redan nu automatiserade och under de kommande tre åren estimerar man att till och med en tredjedel av allt kontorsarbete kommer att automatiseras, menar en amerikansk undersökning gjord förra året i december. 

De företag som redan nu använder IoT-teknologi och automatiserade processer kommer troligtvis att vara i spetsen av denna teknologiska revolution, visar samma undersökning. 

Är företag verkligen redo för en IoT-revolution? Många företag har inte förberett sig för robotteknologins framväxt på något sätt och endast 5% av de företag som deltog i undersökningen tror att företagsledningen är redo för en ökad automatisering. 

 

Kontor och företag bara i startgroparna

”Vi börjar först nu förstå att prognoserna om robotrevolutionen inte är en överdrift, utan verklighet inom en snar framtid. Vår förståelse för IoT och robotteknologins möjligheter blir djupare och växer”, säger Renee Smith, som varit med och verkställt undersökningen och fungerar som chef för det juridiska konsultföretaget Group Willis Tower Watson.

”Kontorsarbetare kommer i framtiden endast att utgöra en del av arbetsprocessen, av vilken en stor del är automatiserad och delvis sköts av robotar. Företag borde börja fundera på hur arbetet kommer att förändras då arbetstagare samverkar med robotar och diverse program, samt hur arbetets kvalitet och framgång kan säkras även i framtiden". 

 

                                                                          Roboten - en ny kollega eller ett hot?

 

Robotteknologin förändrar kontor och kontorsarbetet

Många funktioner kommer i framtiden att vara automatiserade, vilket sparar på behovet av arbetskraft. Redan nu är många arbetsuppgifter automatiserade, som till exempel nattbevakning med hjälp av kameror. Robotteknologin kommer att öka snabbast på kontor där många administrativa uppgifter kan automatiseras. 

Robotteknologin och IoT-innovationer kommer framför allt att befria kontorsarbetare från rutinuppgifter. Tack vare den teknologiska utvecklingen kommer man istället att kunna använda arbetskraften till sådana uppgifter som ger mervärde åt företaget. Detta ökar produktiviteten och förbättrar effektiviteten. 

De amerikanska prognoserna estimerar att vid 2021 har till och med fyra miljoner kontorsarbetare blivit arbetslösa då robotar i framtiden sköter allt fler arbetsuppgifter. En robot kan göra ca. 2-3 kontorsarbetares jobb och detta både effektivare och noggrannare. Prognoserna är rätt så skrämmande för många arbetstagare. 

Ändå förutspår de optimistiska att endast de mest rutinartade arbetsuppgifterna kommer att automatiseras på kontoren. Man tror inte att robotar kommer att kunna klara av uppgifter som kräver tankearbete och som inte är rutinartade. Dessutom estimerar många att man kommer att behöva arbetstagare som övervakar och styr robotarnas arbete. Då minskar i själva verket inte behovet på arbetskraft även om arbetsuppgifternas karaktär förändras. 

 



Då rutinuppgifterna på arbetsplatsen automatiseras, kan företaget fokusera på andra processer som gynnar produktiviteten

 

IoT-innovationer och robotteknologin kommer att ändra arbetets karaktär. Hur mycket detta påverkar arbetskraften och behovet av den återstår att se. Säkert är ändå att då arbetsprocesserna försnabbas, ökar företagens produktivitet, vilket kan ses som någonting väldigt positivt. 

 

<< Se alla nyheter
Behöver du hjälp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hur beställer jag information?
Först ska du fylla i formuläret ”få priser och information” med ditt namn, företagsnamn, telefonnummer, samt e-postadress. Du kan även lägga till en eventuell kommentar. När du har fyllt i alla uppgifter klickar du på kappen ”få information och pris”. Därefter tar det ca. fem minuter innan du mottar din order via e-post.
Hur får jag automatiskt information om lokaler som uppfyller mina kriterier?
Du kan automatisk bli uppdaterad och få skickat lokaler som passar dina kriterier genom att skapa ensökprofil. Då skickas ett e-postmeddelande så fort lokaler som matchar blir aktiva på MatchOffice.se.
Hur tar jag bort min sökprofil?
Du kan alltid avanmäla din sökprofil. Detta görs genom att trycka på länken nederst, i det e-post meddelande du har mottagit, där det står att du kan ta bort sökprofilen. Du kan alltid upprätta en ny sökprofil.
Hur får jag upp mina lokaler på MatchOffice.se?
Först måste du upprätta dig som hyresvärd. Det kan du göra via följande länkBli uthyrare. Därefter kan du skapa dina annonser.
Vad kostar det att vara hyresvärd via MatchOffice.se?
Du kan välja mellan två betalningsmodeller:
  • Avräkning per uthyrning Det är gratis att upprätta annonser på MatchOffice. Du betalar enbart om MatchOffice hittar en hyresgäst som flyttar in i en av era lokaler. I sådana fall kostar det 12,5% av första årets grundhyra utan avdrag av rabatter eller trappstegsmodellen.
  • Mötesrum och Coworking MatchOffice erbjuder också att du kan betala per annons för mötesrum och coworking-lokaler. Det räknas per påbörjad månad och priset för en annons startar på 199kr/mån exkl. moms. Du kan se mer information i vår prisöversikt.
Hur aktiverar jag en annons?
Om det är er första annons ni skapar på MatchOffice ska vi godkänna och aktivera annonsen. Er annons blir aktiverad samma dag som ni lägger upp den. Har ni tidigare skapat annonser kan ni själv logga in och aktivera annonsen genom att ändra status till 'aktiv' för den enskilda lokalen.
< Tillbaks