Maximera försäljning och kundnöjdhet

Maximera försäljning och kundnöjdhet

10
jan
2017
Henny Bruhn-Möller
Försäljning är drivkraften bakom alla företag. Läs igenom våra tips och ta kontrollen över din försäljning.
10
jan
2017
Henny Bruhn-Möller
 Henny Bruhn-Möller

 

Vi behöver väl inte berätta att det allra viktigaste för alla företag är att maximera sin försäljning. Men visste du att det är mer än 100 gånger troligare att du får kontakt med din kund om du ringer upp dem efter fem minuter istället för efter 30 minuter. Eller att 50 % av alla avtal sluts inom fyra veckor från första kontakt?

 

Vi vill gärna hjälpa dig att komma vidare från ett ledigt kontor på hemsidan till ett växande kontorshotell med nöjda hyresgäster.

Jasper Krarup

 

 

  • Få till ett avtal

Jesper Krarup Kristensen, MatchOffice Sales Manager, säger att det alltid är viktigt att följa upp en eventuell kund så snart denne anmält sitt intresse och att passa på medan din kund fortfarande har dig färskt i minnet. Ring din kund genast, risken är annars att de glömmer bort dig och väljer en av konkurrenterna istället. Vissa kunder letar vitt och brett efter kontorslokaler – se till att du är den som tar kontakt först!

Varje kunduppslag ska registreras manuellt eller automatiskt i ditt system och din sales manager ska agera omedelbart, eller åtminstone inom de närmsta fem minuterna.  

 

  • Kontakta kunden

Ring upp din blivande kund och ursäkta dig aldrig för att du ringt upp. Kom ihåg att du erbjuder en service som hjälper dem att hitta den bästa kontorslokalen för sitt företag.  

Det viktigaste är att få till en visning så att du fysiskt kan visa lokalen för din framtida hyresgäst. Bilder på hemsidan är användbara för att få en första idé av hur kontoret ser ut och den nya VR-tekniken har gjort digitala rundturer möjliga. Men största chansen att få till ett avtal har du om du visar lokalerna i verkligheten. Erbjud visning samma dag eller dagen efter för att säkerställa att kunden fortfarande har ditt företag färskt i minnet.  

 

  • Gå igenom alla möjligheter

De allra flesta vill veta priset för lokalen på en gång, någonting som kan vara ganska svårt eftersom de flesta företagshotell har flera olika erbjudanden till sina kunder. Lämna det lägsta priset på telefon och ordna sedan med ett samtal med en person som kan förklara de olika prisnivåerna.

Jesper Krarup Kristensen råder dig att du, när du diskuterar priset med din kund, alltid ska ställa öppna frågor. Det handlar om att få kunden att tala eftersom det är lättare att sälja en produkt eller en tjänst om du vet vad kunden är ute efter redan från början. Om du bara fortsätter prata så kommer du inte lära dig någonting om din kund. När du sedan vet vad kunden behöver så har du också en ganska god aning om vilken service eller produkt som du ska erbjuda din kund.  

Möt din kund på dess hemmaplan. Människor litar mer på människor som de kan relatera till; det är helt enkelt så vi fungerar. Det kan därför vara en god idé att försöka möta kunden genom att använda samma approach som de gör. Försök att använda samma typ av kommunikation: Om du till exempel talar med en person som verkar tystlåten eller lite tillbakadragen, så är det till exempel viktigt att du sänker tempot på ditt tal en aning.

 

  • Att visa upp kontoret

När du nu har lyckats sätta fingret på vad det är företaget behöver så är det dags att visa kunden runt på kontorshotellet. Nu är det läge att berätta vilka andra företag som finns på hotellet. Passa framför allt på att nämna de företag som jobbar inom samma bransch som kunden du visar runt.  

Tryck på alla fördelar som kunden får av att hyra lokal på ditt kontorshotell och visa aldrig upp fler än fem kontorslokaler. När du har klarat av rundturen så ta med kunden tillbaka till mötesrummet där ni startade och diskutera de olika förslag du lagt fram och passa på att fråga vad de tycker om den service som du erbjuder.

 

  • Efter rundturen

Efter rundturen är det alltid en bra idé att skicka ett e-mail till kunden och tacka dem för besöket. Gör det samma dag som du träffade dem. Var vänlig och pressa dem inte. Om du inte får något svar, ring upp kunden följande dag och fråga om de haft möjlighet att tänka över ditt erbjudande.  

Passa samtidigt på att fråga dem om de har några frågor. Om de inte är helt säkra kan du alltid erbjuda ytterligare en rundtur. Innan du avslutar samtalet så fråga om de är intresserade av att sluta ett avtal och arrangera sedan för nästa steg – antingen skickar du ett avtal till dem eller så erbjuder du kunden att ringa upp dig igen.  

Följ dessa steg och se till att kunden känner sig väl omhändertagen under hela processen. På detta sätt maximerar du chanserna att kunden kommer välja just ditt kontorshotell. Ring upp din kund igen efter 3 - 4 dagar, och efter det en gång i veckan tills du får ett svar från dem. Om de fortfarande tvivlar fråga vad det krävs för att de ska ta ditt erbjudande, och se om du kanske kan förhandla fram ett avtal med dem.

 

  • Läs mer om försäljning och få fler bra tips från MatchOffice försäljningsguide, Här.

 

 
Våra medlemskap
  • MatchOffice medlemslogotyp
  • MatchOffice medlemslogotyp