arrow_upward

Sök efter lokal i hela Sverige

Primary

Så återfår du din koncentration i öppna kontorslandskap

15
jun
2017
Henny Bruhn-Möller
De moderna öppna kontorslandskapen har sina klara fördelar, men de orsakar också koncentrationssvårigheter på många svenska arbetsplatser. Därför bör man som företag ta itu med bullerproblem.

 

Henny Bruhn-Möller

 

Topfoto: Topdanmarks kontorslandskap av Matt Marsh 

 

Du sitter fokuserat och inbitet med en uppgift. En uppgift som kräver djup koncentration, och du börjar äntligen att komma igång. Så ringer din kollegas telefon, och hon börjar prata med sin man. Du kan inte låta bli att lyssna lite från sidlinjen, och plötsligt kommer du på dig själv med att ha lyssnat i flera minuter. Du sitter fokuserat och inbitet med en uppgift. En uppgift som kräver djup koncentration, och du börjar äntligen att komma igång.

Vart kom detta ifrån?

Vi känner alla till distraktioner och störningar på kontoret – när helgens händelser delas tvärs över rummet, eller när kollegans mobil vibrerar var gång de mottar ett sms. 

 

Oväsen och koncentrationsbesvär

Särskilt dagens moderna öppna kontorslandskap har illustrerat baksidan av myntet. Inte mindre än varannan dansk har arbetat i ett storrumskontor och upplevt just stök. Det visar en ny undersökningen från det danska nationella forskningscentret för arbetsmiljö. 

Därtill är det 60 procent som tycker det är svårt att koncentrera sig i öppna kontorslandskap, upplyser danska TV2 om.

Enligt Jan Pejtersen, som är seniorforskare vid det danska nationella forskningscentret för arbetsmiljö, är det flera källor som bidrar till det rådandet oväsendet i öppna kontorslandskap.

“Folk klagar typisk på oväsen och behovet av avskildhet. Det är särskilt andra folks samtal och ringande telefoner som genererar detta,” berättar han för Videnskab.dk. 

En ny undersökning, som omfattar 2.300 kontorsarbetare från 22 kontor, visar dessutom att medarbetare i öppna kontorslandskap i en högre grad upplever koncentrationsbesvär samt fler problem med inomhusklimatet och bullernivån. 

Och ju större kontor, desto större problem. 

 

White Noise som lösning

Martin ArildslundMartin Arildslund, Uthyrningschef på Topdanmark Egendom. Foto: Matt Marsh

Topdanmark, som sedan 1974 har etablerat sig i ett av Nordens största öppna kontorslandskap på hela 11.000 kvadratmeter, faller dock in under denna problematiska statistik, om man frågar dem själva. 

Tillsammans med diverse bullerreducerande initiativ har de sedan inflyttningen år 1974 installerat White Noise på storrumskontoret. 

“Det kallas också ´colored noise´, och paradoxalt nog så används just ljud för att reglera ljudnivån. Vi har över 500 högtalare installerade i taket, som avger buzz och en muddig ljudbild,” säger Martin Arildslund, uthyrningschef hos Topdanmark. 

Han poängterar att det inte sänker ljudnivån, men det gör att man inte kan uppfatta vad ens kollegor vid sidan av en talar om. På det viset kommer man inte heller till att lyssna på och hänga med i sina kollegors samtal och undgår därmed att mista sin koncentration. 

“Det betyder inte att vi inte också upplever problem med oväsen, men medarbetarna känner sig bekväma med att arbeta på kontoret vilket är en indikation på att det fungerar. 

När vi får externa på besök blir de också mycket exalterade och överraskade över hur behagligt det är här trots att det öppna kontorslandskapet är bas för hela 980 medarbetare vilket gör det till ett av de allra största i Nordeuropa,” tillägger Martin Arildslund. 

 

Akustik, stillhet och beteende

Att introducera white noise på ett fyllt storrumskontor kan enligt uthyrningschefen utan tvekan ha sina fördelar, men det kan omvänt också få en helt motsatt effekt och istället orsaka besvär om antalet medarbetarna är få. 

“Sitter man i ett öppet kontorslandskap med blott en handfull av medarbetare på arbetet, där flera gör stillasittande arbete, så kommer det snabbt bli snarare bidra till oväsen istället för att fungera som reglering av oväsen. 

Dessutom är det viktigt att man ser white noise som en del av sina akustiska åtgärder och att det är viktigt att kommunicera just det. Om medarbetarna tror att det kommer göra kontoret helt stilla kommer de bli väldigt besvikna,” understryker Martin Arildslund. 

Utöver White Noise kan marknaden erbjuda åtskilliga andra lösningar för att komma underfund med bullerproblematiken. 

 

6 goda råd:

NINEtoFIVE har samlat ett par goda råd för att ta hand om bullerproblematiken med inspiration från BFA (BranschArbetsmiljöRådet). 

Placera skrivbordet så att medarbetarna med en naturlig arbetsgemenskap sitter nära varandra. 

Köp bullerreducerande hörlurar för de skrivande medarbetarna, som exempelvis Bose. 

Se till så att medarbetarna har möjlighet att sitta och fördjupa sig i längre perioder, för exempel i tysta rum eller möteslokaler. 

Inred också kontoret med lounge-områden, dit medarbetarna kan gå för att prata. 

Överväg akustikplattor i taket, på väggarna och eventuellt vid de enskilda arbetsstationerna. 

Sätt några gemensamma regler på kontoret - att man för exempel stänger av sin telefon om man inte är vid sin plats och sätter mobiltelefonen på ljudlös. Ni kan också bestämma om tecken som signalerar att man borde dämpa sig, göra det accepterat att kommentera varandras beteende eller fastlägga att man ska gå in i lounge-områdena eller mötes-lokalerna om man ska prata med en annan kollega. 

 

 

<< Se alla nyheter
Behöver du hjälp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hur beställer jag information?
Först ska du fylla i formuläret ”få priser och information” med ditt namn, företagsnamn, telefonnummer, samt e-postadress. Du kan även lägga till en eventuell kommentar. När du har fyllt i alla uppgifter klickar du på kappen ”få information och pris”. Därefter tar det ca. fem minuter innan du mottar din order via e-post.
Hur får jag automatiskt information om lokaler som uppfyller mina kriterier?
Du kan automatisk bli uppdaterad och få skickat lokaler som passar dina kriterier genom att skapa ensökprofil. Då skickas ett e-postmeddelande så fort lokaler som matchar blir aktiva på MatchOffice.se.
Hur tar jag bort min sökprofil?
Du kan alltid avanmäla din sökprofil. Detta görs genom att trycka på länken nederst, i det e-post meddelande du har mottagit, där det står att du kan ta bort sökprofilen. Du kan alltid upprätta en ny sökprofil.
Hur får jag upp mina lokaler på MatchOffice.se?
Först måste du upprätta dig som hyresvärd. Det kan du göra via följande länkBli uthyrare. Därefter kan du skapa dina annonser.
Vad kostar det att vara hyresvärd via MatchOffice.se?
Du kan välja mellan två betalningsmodeller:
  • Avräkning per uthyrning Det är gratis att upprätta annonser på MatchOffice. Du betalar enbart om MatchOffice hittar en hyresgäst som flyttar in i en av era lokaler. I sådana fall kostar det 12,5% av första årets grundhyra utan avdrag av rabatter eller trappstegsmodellen.
  • Mötesrum och Coworking MatchOffice erbjuder också att du kan betala per annons för mötesrum och coworking-lokaler. Det räknas per påbörjad månad och priset för en annons startar på 199kr/mån exkl. moms. Du kan se mer information i vår prisöversikt.
Hur aktiverar jag en annons?
Om det är er första annons ni skapar på MatchOffice ska vi godkänna och aktivera annonsen. Er annons blir aktiverad samma dag som ni lägger upp den. Har ni tidigare skapat annonser kan ni själv logga in och aktivera annonsen genom att ändra status till 'aktiv' för den enskilda lokalen.
< Tillbaks