Den globala nedgången för detaljhandeln har under det nya århundradet lett till att många butiker i Västeuropa övergetts i samma takt som e-handeln har fortsatt att utvecklas och växa.
Dagens konsument föredrar att stanna hemma och shoppa online i butiker som har öppet 24/7. År 2018 uppvisade den gränsöverskridande e-handeln i Europa en omsättning på 95 miljarder euro, vilket motsvarar 22,8% av den totala gränsöverskridande handeln i Europa, och av dessa var 36 miljarder euro genererade av de 500 största internationella e-handelsföretagen.
Andelen tomma butikslokaler har samtidigt ökat i de flesta europeiska stadsområdena, men nu kan en ny trend observeras som kan hjälpa till med att återuppliva de många tomma butikslokalerna.
Den globala e-handelskonsumenten börjar nämligen mer och mer att föredra online shopping från företag som också är nåbara och tillgängliga genom fysiska butiker.
Clicks-to-bricks
”Clicks-to-bricks” kallar amerikanerna den nuvarande trenden som har blivit så populär i USA att stora digitala varumärken väljer att flytta in i populära butikslokaler i stadens största köpcentrum.
Varumärken som jobbar med den så kallade ”direct-to-consumer” principen, drar nytta av konsumentens förmåga att uppleva sina produkter IRL. Detta medan det fysiska lagerutrymmet kan dra nytta av webbshopens värdefulla konsumentdata och planera sitt sortiment i enlighet med detta.
Online-märken kan dra nytta av konsumentens möjlighet att granska produkterna IRL, och fysiska butiker kan dra nytta av webbshopens värdefulla källa av konsumentinformation. |
E-handelsvarumärken och deras fysiska butiker kan mycket väl komplettera varandra och öka försäljningen genom företagets extra försäljningskanal.
Till exempel kan en webbshop som säljer modekläder, möbler, livsstilsprodukter etc. generera högre vinst genom att komplettera försäljningen med en fysisk butik där kunderna kan få positiv feedback samt möjlighet att gå förbi och spana in de artiklar som har fångat deras intresse online.
Expansion på ingång
Idag bedriver Amazon mer än 600 fysiska butiker runt om i världen. För närvarande har Berlin-baserade online-återförsäljaren Zalando, som är verksam i 17 europeiska länder, butiker i Frankfurt, Köln, Leipzig och Hamburg, Berlin och vill även öppna flaggskeppsbutiker i andra stora städer såsom Paris och London.
Enligt en rapport från forskningsföretaget JLL som släpptes i höstas, planerar flera större online- återförsäljare att expandera inom de närmaste fem åren.
Många stora nätbutiker förväntar sig att expandera genom att öppna upp fysiska butiker inom de närmaste fem åren, rapporterar en undersökning från förra året. |
"Det här är en mycket intressant tid i fastighetsbranschen, särskilt när det gäller företagen som fyller upp lediga butikslokaler. Det verkar som att många återförsäljare som startade online vill flytta över till den fysiska butikshandeln nu när deras varumärken väl har blivit etablerade, " säger James Cook, ledare för undersökningen.
Dessutom visar JLLs undersökning att 74% av ”Clicks-to-bricks”-återförsäljarna är klädes- och accessoarer brands, och att hushållsvarumärken utgör det näst största segmentet på 11% av den amerikanska marknaden.
En betydande roll
För bara några år sedan trodde globala varumärkesexperter och marknadsförare att varumärken på nätet inte behövde en fysisk närvaro för att generera en säker tillväxt.
Men två tredjedelar av online-shopparna förlitar sig fortfarande på en fysisk butik och använder butiken före eller efter köpet. Den fysiska butiken bidrar avsevärt till att kommunicera och konvertera försäljningen, trots att själva handeln sedan tar plats hemma och online. ●
Les mer:
Across-magazine.com: Clicks-to-Bricks - An Unexpected Retail Trend
Shopify.in: Why Online-Only Brands Are Investing Big in Physical Retail
Wwd.com: New Research Reveals Uptick in Clicks-to-Bricks Retail Segment
Inc.com: Online Brands Are Embracing Clicks-to-Bricks by Opening Physical Stores