Coworking slår igenom som en integrerad del av den kommersiella fastighetsindustrin

Coworking slår igenom som en integrerad del av den kommersiella fastighetsindustrin

03
dec
2018
Steen Uno
Företagsjättar inom fastighetsvärlden träder för närvarande in i sektorn för flexibla kontor, inklusive den globala coworking marknaden- en av många viktiga insikter från den nyligen hållna konferensen ”Coworking Europe 2018” i Amsterdam.
03
dec
2018
Steen Uno

 

Steen Uno 

 

 

 
I enlighet med globala fastighetsjättar, såsom Colliers International, American JLL och British Savill, är nu världens mest omfattande kommersiella fastighetsföretag och investeringsfirma CBRE, nästa att lansera sitt coworking brand.   

Med en öppning i 2019, är det flexibla workspace företaget Hana redo att tillhandahålla flexibla kontorslokaler och coworking-medlemskap, enligt förvaltningsavtal med hyresvärdar.

Dessa år har coworking-industrin fått en betydande inverkan på prestanda och utnyttjande av företagsfastigheter generellt. Hyresvärdar har gjort anmärkningsvärda investeringar i sina coworking-kontor. 

Med de stora kommersiella fastighetsbolagens investeringar och åtaganden på coworking- marknaden, är det inte längre ovanligt att hitta och hantera arbetsrum på upp till 10 000 kvadratmeter.

 


Kokande marknad

Vid novembers spännande konferens ”Coworking Europe” i Amsterdam, talade insiders i  coworking-industrin om oberoende coworking kontra företags-coworking.

"Dagens coworking- marknad och industri kokar och utvecklas globalt. Fler och fler nya uthyrare av moderna och eleganta coworking- kontor går in på marknaderna, säger MatchOffice COO, Martin Roerholt.

"Och de små uthyrarna av coworking-kontor ser ut att uppskatta hur de starkare brandsen på fastighetsmarknaden genererar och driver nya potentiella kunder till den, eftersom det leder till en positiv utsikt för alla”.

 


 

Coworking Plus, Odense Danmark

I takt med att de stora kommersiella fastighetsbolagen träder in på coworking - marknaden, 
är det inte längre ovanligt att lansera glassiga coworking-kontor i XL-storlek. 
Photos: Coworking Plus, Odense Denmark

 

I takt med att coworking-industrin utvecklas och konkurrensen skärps, börjar många uthyrare världen över att segmentera sitt varumärke. Genom att fokusera på nischer kan coworking- kontor skapa små samhällen av likasinnade företag som stödjer varandra och utvecklar en gemensam ekonomi.

Att arbeta tillsammans i delade utrymmen och miljöer utvecklar naturligt ömsesidiga möjligheter, ofta upptäckta av en slump, för ökade intäkter och stöd till medlemmar.

 


Nya nicher

”När du riktar in dig på specifika typer av potentiella coworking användare och medlemmar, kommer du uppnå en slags niche i något som redan är en niche-industri. 

Tech-baserade coworking-samhällen har funnits i många år, men nu har coworking för blockchain-relaterade företag (t.ex. Primalbase), kryptovaluta, kvinnor, medicinska företag och gamers, börjat dyka upp överallt.

I framtiden kommer coworking och liknande delade kontorsmiljöer, definitivt att utvecklas till ännu mer specialiserade nischer i relation till målgrupperna. Marknadssegmentering samt tillväxt i nischmarknader, är tecken på en mognande fastighetsbransch”, säger Martin Roerholt, MatchOffice COO.

 


 

Martin Roerholt och Jakob Dalhoff

”I framtiden kommer coworking- miljöer att utvecklas till ännu mer specialiserade 
nischer alias marknadssegmentering”, säger MatchOffice COO Martin Roerholt.
(Till höger, MatchOffice VD, Jakob Dalhoff.) 

 

Som en annan effekt av denna mognad flyttar stora företag som IBM, Verizon, KPMG, Microsoft och många fler in i coworkingmiljöer, för att testa på coworking-andan och dess fördelar.

Företag med mer än 1000 anställda representerar idag 25% av WeWorks årliga intäkter. Enligt WeWork ökade den siffran med 250% år 2017, och den gigantiska amerikanska coworkingkontors- uthyraren räknar med att upprätthålla fortsatt tillväxt i detta marknadssegment.

 

Coworking Europa framgång

Vid årets Coworking Europe konferens - det största internationella evenemanget för coworking-industrin - som hölls vid det fantastiska startup ekosystemet ”B Amsterdam”, möttes cirka 500 deltagare, inklusive många coworkingspace- operatörer, för att utbyta idéer och leta efter nya lösningar.

En paneldiskussion fokuserade på  -  "Bästa sättet att använda teknik för att automatisera hantering av utrymmen och fokusera på gästfrihet och gemenskap". Bland deltagarna i paneldiskussionen var MatchOffice VD Jakob Dalhoff.

Nästa års utgåva av  Coworking Europe kommer att markera 10-årsdagen av den framgångsrika och växande konferensen. Platsen är ännu inte offentliggjord.   ●

 

                       

MatchOffice News December 2018Läs mer:
Coworkinginsights.com: How was Coworking Europe 2018
Allwork.space: CBRE Launches New Coworking Brand, Hana
Allwork.space: Corporate Adoption Of Flexible Workspace Is Rising
Propertyfundsworld.com: World’s largest companies shifting focus towards flexible workspace

 

 

 

 

 

 

 

Våra medlemskap
  • MatchOffice medlemslogotyp
  • MatchOffice medlemslogotyp