Hur ditt kontorsarbete och din arbetsplats kommer att formas och förändras under 2025

Hur ditt kontorsarbete och din arbetsplats kommer att formas och förändras under 2025

26
feb
2025
Steen Uno
Ditt kontorsjobb, kontorsarbete och din arbetsmiljö kommer att ta nya, spännande steg under 2025 – i en tid präglad av teknologisk innovation och utveckling, inklusive ständigt nya AI-verktyg, tillämpningsmöjligheter och mycket mer.
26
feb
2025
Steen Uno

  

 

 


"</p  
                                                                                                                                                                                                                                           NYHET! Lyssna på den här artikeln som podcast

Under 2025 kommer du gång på gång att mötas av ord som omskolning, vidareutbildning samt re- och upskilling på din arbetsplats.

Inför det nya arbetsåret har tempot för teknisk innovation och utveckling aldrig varit snabbare. Dag för dag, timme för timme fortsätter AI och automatisering att omforma din arbetsdag och yrkesmiljö.

Det som redan igår verkade effektivt och optimalt, kommer idag att ersättas av ännu skarpare teknologiska möjligheter och produktiva lösningar.

Anpassningsförmåga och kontinuerligt lärande blir viktigare än någonsin 2025 för att lyckas i ditt arbete och upprätthålla en framgångsrik karriär.

 

Smartare arbetsflöden

"Framför allt kan du under 2025 förvänta dig att artificiell intelligens – särskilt generativ AI – kommer att anpassas till och integreras i allt fler delar av ditt kontorsarbete och arbetsmiljö.

Smarta verktyg kommer att automatisera och effektivisera vardagliga uppgifter som planering, dokumenthantering, dataanalys och kundservice," är experter och yrkesverksamma överens om.

 


  



Personliga, ännu skarpare AI-drivna assistenter och skräddarsydda allt-i-ett-plattformar 
för samarbete, filöverföring eller projektledning blir vardagsverktyg på din arbetsdag 
senast 2025.                                                                                  Foton: iStock

 

"AI-baserade personliga assistenter – såsom nya, förbättrade versioner av ChatGPT eller Google Assistant – kommer att bli en självklar del av din arbetsdag och hjälpa dig att hantera e-post, formulera rapporter, analysera stora datamängder m.m.

Verktyg som Slack, Microsoft Teams och Zoom kommer att utvecklas vidare till allt-i-ett-plattformar för samarbete, filöverföring och projektledning, vilket minskar behovet av flera appar och effektiviserar arbetsflödena."

 

Flexibilitet och autonomi

Trots att stora amerikanska företag som Amazon, Starbucks och Barclays nyligen krävt att personalen återgår till kontoren på heltid, förväntas de flesta organisationer fortsätta med sina etablerade hybrida arbetsmodeller.

De flesta företag inser fördelarna med hybridarbete, där anställda ges flexibiliteten att välja mellan att arbeta hemifrån eller från kontoret. Denna strategi gör det möjligt att prioritera arbetsmiljön utifrån uppgifternas krav eller personliga preferenser.

 



Under 2025 kommer din arbetsgivare att kombinera hemmakontoret med uppslukande 
virtuella arbetsmiljöer, där Virtual och Augmented Reality (VR/AR) samt avancerade 
kommunikationsverktyg används för samarbete och möten.


 

Ditt fysiska kontorsutrymme kommer samtidigt att fokusera på hållbarhet och miljövänliga arbetssätt, i kombination med socialt samspel och flexibla arbetsytor. Detta inkluderar allt oftare AI-drivna, energioptimerade arbetsplatser och grönare leverantörskedjor.


Produktivitet kontra balans i livet

Efter flera års försök och global testning får fyradagarsarbetsveckan nu ökat genomslag. Under 2025 förväntas allt fler företag undersöka denna arbetsform för att förbättra medarbetarnas välmående och balans mellan arbete och privatliv – och för att minska sitt koldioxidavtryck.

Flera arbetsmarknadsexperter förutspår att artificiell intelligens kan spela en nyckelroll i att möjliggöra kortare arbetsveckor.

 


  



Under det kommande året kan balansen mellan arbete och privatliv bli en 
huvudprioritet för arbetsgivare. De kommer sannolikt att satsa mer på initiativ för 
psykisk hälsa, med resurser till stresshantering, mindfulness, terapi och allmänt 
välbefinnande.

 

Företagets inredning kommer att fokusera på att minska stress genom att införa fler gröna ytor, tysta zoner och rum för återhämtning.

Fastighetsansvariga kommer att agera mer proaktivt för att förbättra medarbetarupplevelsen och skapa arbetsmiljöer som främjar trivsel, produktivitet och välbefinnande.

 

 

Läs mer:
Forbes.com: 8 workplace trends that will define 2025
Skedda.com/blog: 12 modern workplace trends in 2025
Shrm.org/topics: What will the workplace look like in 2025?
Forbes.com: Hybrid careers will win the RTO war in 2025, leaders predict

 

 

 

 

 

 

Våra medlemskap
  • MatchOffice medlemslogotyp
  • MatchOffice medlemslogotyp