Influencer marketing exploderar med kändisar som PR-medium och mediespelare.

Influencer marketing exploderar med kändisar som PR-medium och mediespelare.

10
aug
2017
Henny Bruhn-Möller
Influencer marknadsföring - exponering med kända eller andra inflytelserika personer som media - gjorde förra året genombrott som den nya heta marknadsföringskanalen på svenska sociala medier.
10
aug
2017
Henny Bruhn-Möller
Henny Bruhn-Möller

 

Vår tillit till reklamer och annonser har länge varit drastiskt nedåtgående. Idag väger istället välmenande uppmuntringar från ditt sociala nätverk mycket tyngre än en färgstark annons när du ska välja att köpa en ny tvättmaskin. 

De sociala mediernas explosiva triumf har genererat en ny marknadsföringskanal, influencer marketing, som likt en torped har blivit tidens hetaste och redan dominerande PR-vapen.

Influencer marketing går strategiskt ut på att din verksamhet väljer ut en personlighet (influencer) att marknadsföra era produkter eller tjänster via utvalda social medier, så ni exponeras för alla de som följer personen på Facebook, Instagram, YouTube osv…

Det är således influencerns personliga publik och följare på de sociala medierna som din verksamhet vill knyta kontakt med och exponeras bland. 

 

Ny jätte-era

“Influencer marketing har fötts från de sociala medierna och är långt mer än bara en trend för tiden - vi ser bara början på en ny jätte-era för marknandsföringsvärlden,” säger Pernille Caroline Lotus, som år 2015 startade Danmarks största influencer agency, Social Media Agency Copenhagen.

“Den nya marknadsförings-kanalen utvecklas snabbt här i Danmark också. Förra året utgjorde influencer marketing 15 procent av omsättning hos de stora svenska och norska PR-byråerna - i år förväntas det uppgå till 65 procent eller mer.

I Danmark kommer influencer marketing ungefär uppgå till 15 procent av de danska byråerna omsättning i år, men jag är säker på att om vi inom ett år också kommer upp till Sverige och Norges procentsatser eller ännu högre.”

 

Lakserytteren

Med de vällyckade brandade Snapchat-stories för Coca Cola var det danska internetfenomenet Rasmus Kolbe - alis Lakserytteren - som år 2016 ökade koncernes försäljning med 6,6 procent i Danmark. 

 

Pernille C. Lotus lanserade för ett och ett halv år sedan SMAC Agency med då 12 influencers. Idag har den Köpenhamnska influencer-byrån över 66 fullt uppbokade opinion leaders - däribland tv- och kändisnamn som Line Baun Danielsen, Casper Christensen, Emil Thorup, Joye Moe, Lisbeth Østergaard, Camille Jones, Shirley, Signe Wenneberg m.fl..

“Men vår största hit är Danmarks populäraste Snapchat-influencer ´Lakserytteren´, som med sina brandade och spännande Snapchat-stories för CocaCola förra somamren ökade den danska försäljningen med 6,6%”, säger Pernille C. Lotus.

 

Trovärdighet

De eftertraktade influencersens kan bokas till verksamhets-exponering inom bland annat mode, livstil, inredning, hälsa, mummy, näring, musik, sport, design och sociala medier.

“Influencer marketing är fantastiskt effetivt för att branda produkter, då konsumenter inom de olika social nätverken - Instagram, YouTube, Snapchat, Musical.ly, Facebook osv. - upplever influencerns som mycket mer trovärdig än de enskilda verksamheternas egna annonsering av sina produkter eller tjänster,” tillägger Pernille C. Lotus.  

 

Pernille

"Trovärdighet är alfa och omega för all influencer marketing samt för våra 66 spännande 'opinion leaders', poängeterar Pernille Caroline Lotus, ägare och VD på Danmarks största influencerbyrå, SMAX Agency. 

 

“Det är de aktuella influencern - som vi hos oss kallar opinion leader - som konsumenterna lyssnar på, och inte verksamheten som står bakom produkten.

Trovärdighet är och förbli a och o för våra opinion leaders. Den enskilda influencern måste således endast brandea och exponera verksamheter i kontext som han eller hon är kända för. Och här är det min och vår uppfattning att det är vår främsta uppgift att säkra oss om att de alltid håller sig på rätt sida av banan.

Exempelvis förknippas vår duktiga opinion leader Signe Wenneberg främst med hållbarhet, och hennes brand som influencer skulle ta skada om en verksamhet skulle vilja använda henne i en annan annorlunda och främmande regi - så det händer därför inte,” understryker Pernille C. Lotus.

 

Scorade för Nike

På den stora utländska influencer marketing-scenen avfyrade Real Madrig-megastjärnan Christiano Ronaldo förra året 1.703 posts på sina sociala medier. De lyckades generera inte mindre än 2,25 miljarder sociala interactions - likes, comments, shares, retweets, och view-views.

I 347 av Ronaldos posts blev Nike exponerat och scorade därigenom 477 miljoner ´interactions´ - en digital trafik som den amerikanska sportnätverks-tjästen Hookit.com har kommit fram till uppkom till en svindlande marknadsvärde på 500 miljoner dollar.

En ny undersökning från den amerikanska influencer markeintg platformen gen.video förväntar hela 82% av alla USA-brands i år att öka deras investeringar av professionellt video-innehåll till influencer marketing-kampanjer.

Vid sidan av YouTube och Snapchat är världens snabbast växande app och social medie Musical.ly en dominerande mästare för influencer marketing. Musical.ly växer varje dag med 13 miljoner nya videos - ett stigande antal uploads som bidrar till att danska verksamheter expanderar influencer marketing-strategier.

 

Läs mer här:

6 Steps to a Successful Social Influencer Marketing Campaign

SMAC Copenhagen - Danmarks största inluencer agency

Influencern Linn Herbertsson om influencer marketing

 

 

 

 
Våra medlemskap
  • MatchOffice medlemslogotyp
  • MatchOffice medlemslogotyp