Kund-tracking, din butiks nya marknadsföringsverktyg

Kund-tracking, din butiks nya marknadsföringsverktyg

15
maj
2015
Anne-Kathrine Utzon
Via signaler från din smartphone kan butikernas nya marknadföringssverktyg, "in-store" eller "kund-tracking", enkelt avläsa dina fysiska rörelser när du rör dig omkring i en mataffär, varuhus eller köpcentrum - så småningom också i många mindre butiker.
15
maj
2015
Anne-Kathrine Utzon

Anne-Kathrine Utzon

Du har sedan längevant dig vid att cookies avläser dig och "rapporterar" när du surfar runt på alla typer av hemsidor, i webbutiker och offentliga onlnesidor.

 

Webbplatsägare använder dessa data för att rikta sina innehåll, tjänster och produkter etc. ännu mer skarpt till deras användare och kundsegment.

I framtiden behöver du också vänja dig vid butikernas nya verkstyg för marknadsföring, in-store och kund-tracking. Det innebär att din mataffär eller närbutik kan kartlägga alla dina fysiska rörelser när du handlar eller bara passerar skyltfönstret utanför.

Via wifi- och bluetooth-signaler som din smartphone utsänder kan detaljhandlaren med en ny programvara enkelt avläsa om du gick förbi butiken, om du gick in, hur länge du var där och i vilka delar av butiken du var. 

Nytt marknadsföringsverktygPå matmarknaden

"Även om vi i framtiden kommer att se en hel del kritik från användarorganisationer och kanske också regleringar, är det inget tvivel om att butikernas nya populära marknadsförings- och säljverktyg är här för att stanna", är USA-experter överens om.

En studie av det amerikanska analysföretaget OpinionLab visade att bland 1042 butiksägare tyckte 77 procent att det nya marknadsföringsinitiativet in-store tacking var oacce

 

ptabelt. 

81 procent tillade att de inte litar på butiksägarnas garantier om att de handlar och bevarar kunddata pivat och säkert. Ett flertal hade dock störst förtroende för isna lokala butiker jämfört med stora varuhus och köpecenter osv.

Stort marknadsvärde

För butiksägare däremot, ger den nya formen av kund-tracking betydligt marknadsvärde eftersom den data de får kan bl.a. analysera:Butikstracking

 

 

  • Kunders köpbeteende på varugångar, även de som de endast går igenom
  • Vilka butiker kunderna prioriterar och besöker i stora shoppingcentrum
  • Vilka gång/hyllområden de söker och prioriterar i varuhus

Ett brett utbud av program för kund-tracking har under de senaste åren intagit marknaden - bland de mest kända är Euclid Analytics, ShopperTrak, Retail Next, Nomi och Prism Skylabs.

 

Läs mer om in-store eller kund-tracking här:

How tracking customers in-store will soon be the norm

Attention, Shoppers: Store Is Tracking Your Cell

 
Våra medlemskap
  • MatchOffice medlemslogotyp
  • MatchOffice medlemslogotyp