arrow_upward

Sök efter lokal i hela Sverige

Butikstracking1

Kund-tracking, din butiks nya marknadsföringsverktyg

15
maj
2015
Anne-Kathrine Utzon
Via signaler från din smartphone kan butikernas nya marknadföringssverktyg, "in-store" eller "kund-tracking", enkelt avläsa dina fysiska rörelser när du rör dig omkring i en mataffär, varuhus eller köpcentrum - så småningom också i många mindre butiker.

Du har sedan längevant dig vid att cookies avläser dig och "rapporterar" när du surfar runt på alla typer av hemsidor, i webbutiker och offentliga onlnesidor.

 

Webbplatsägare använder dessa data för att rikta sina innehåll, tjänster och produkter etc. ännu mer skarpt till deras användare och kundsegment.

I framtiden behöver du också vänja dig vid butikernas nya verkstyg för marknadsföring, in-store och kund-tracking. Det innebär att din mataffär eller närbutik kan kartlägga alla dina fysiska rörelser när du handlar eller bara passerar skyltfönstret utanför.

Via wifi- och bluetooth-signaler som din smartphone utsänder kan detaljhandlaren med en ny programvara enkelt avläsa om du gick förbi butiken, om du gick in, hur länge du var där och i vilka delar av butiken du var. 

Nytt marknadsföringsverktyg

"Även om vi i framtiden kommer att se en hel del kritik från användarorganisationer och kanske också regleringar, är det inget tvivel om att butikernas nya populära marknadsförings- och säljverktyg är här för att stanna", är USA-experter överens om.

En studie av det amerikanska analysföretaget OpinionLab visade att bland 1042 butiksägare tyckte 77 procent att det nya marknadsföringsinitiativet in-store tacking var oacce

 

ptabelt. 

81 procent tillade att de inte litar på butiksägarnas garantier om att de handlar och bevarar kunddata pivat och säkert. Ett flertal hade dock störst förtroende för isna lokala butiker jämfört med stora varuhus och köpecenter osv.

Stort marknadsvärde

För butiksägare däremot, ger den nya formen av kund-tracking betydligt marknadsvärde eftersom den data de får kan bl.a. analysera:

 

 

  • Kunders köpbeteende på varugångar, även de som de endast går igenom
  • Vilka butiker kunderna prioriterar och besöker i stora shoppingcentrum
  • Vilka gång/hyllområden de söker och prioriterar i varuhus

Ett brett utbud av program för kund-tracking har under de senaste åren intagit marknaden - bland de mest kända är Euclid Analytics, ShopperTrak, Retail Next, Nomi och Prism Skylabs.

 

Läs mer om in-store eller kund-tracking här:

How tracking customers in-store will soon be the norm

Attention, Shoppers: Store Is Tracking Your Cell

<< Se alla nyheter
Behöver du hjälp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hur beställer jag information?
Först ska du fylla i formuläret ”få priser och information” med ditt namn, företagsnamn, telefonnummer, samt e-postadress. Du kan även lägga till en eventuell kommentar. När du har fyllt i alla uppgifter klickar du på kappen ”få information och pris”. Därefter tar det ca. fem minuter innan du mottar din order via e-post.
Hur får jag automatiskt information om lokaler som uppfyller mina kriterier?
Du kan automatisk bli uppdaterad och få skickat lokaler som passar dina kriterier genom att skapa ensökprofil. Då skickas ett e-postmeddelande så fort lokaler som matchar blir aktiva på MatchOffice.se.
Hur tar jag bort min sökprofil?
Du kan alltid avanmäla din sökprofil. Detta görs genom att trycka på länken nederst, i det e-post meddelande du har mottagit, där det står att du kan ta bort sökprofilen. Du kan alltid upprätta en ny sökprofil.
Hur får jag upp mina lokaler på MatchOffice.se?
Först måste du upprätta dig som hyresvärd. Det kan du göra via följande länkBli uthyrare. Därefter kan du skapa dina annonser.
Vad kostar det att vara hyresvärd via MatchOffice.se?
Du kan välja mellan två betalningsmodeller:
  • Avräkning per uthyrning Det är gratis att upprätta annonser på MatchOffice. Du betalar enbart om MatchOffice hittar en hyresgäst som flyttar in i en av era lokaler. I sådana fall kostar det 12,5% av första årets grundhyra utan avdrag av rabatter eller trappstegsmodellen.
  • Mötesrum och Coworking MatchOffice erbjuder också att du kan betala per annons för mötesrum och coworking-lokaler. Det räknas per påbörjad månad och priset för en annons startar på 199kr/mån exkl. moms. Du kan se mer information i vår prisöversikt.
Hur aktiverar jag en annons?
Om det är er första annons ni skapar på MatchOffice ska vi godkänna och aktivera annonsen. Er annons blir aktiverad samma dag som ni lägger upp den. Har ni tidigare skapat annonser kan ni själv logga in och aktivera annonsen genom att ändra status till 'aktiv' för den enskilda lokalen.
< Tillbaks