arrow_upward

Sök efter lokal i hela Sverige

Den her steen

Nytänkande kontorshotell med trendig atmosfär

19
apr
2016
Anna von Sivers
En bekväm, modern och avsläppnad arbetsplats blir idag viktigare för de flesta företag. De är framförallt kontorshotellen som lyckas uppnå denna kreativa känsla som många arbetsplatser saknar idag. Fler kontor måste reagera snabbare på de föränderliga tiderna, trenderna och behoven.

Byline

 

Kontorsdesign DNA

Det har varit ett stort decennium for kontorshotell, då intern design av lokaler gradvis har börjat återspegla den stil som människor väljer för deras egna hem, för deras arbetsplatser. Kontor börjar mer och mer se ut som lounger, arbetare sitter bakåtlutade i skinnsoffor med deras bärbara datorer och klär sig i skjortor vars knappar vid halsen inte längre är knäppta och matchar detta till jeans. Dagarna för kvadratiska kontor och obekväma kostym och slips outfits är som bortblåsta. Mer än någonting annat, har den IT-tekniska utvecklingen omdefinierat sin funktion och kontorsform. Människor hanterar sina e-post inkorgar under tiden som de pendlar till jobb, samarbetar digitalt och allt saknar numera närhet till varandra, det krävs inte längre fysiskt närvaro för att vara produktiv. Men experter är övertygade om att att företagshotellen kan och bör vara ännu vassare för att ´ommöblera´ - de måste reagera snabbare på de föränderliga tiderna, trenderna och behoven.

“Kontorshotell måste tänka om”, hävdar den engelska affärsutvecklaren Philip Grace. Mellan 2009 och 2014, grundade Grace i2 Kontor och lät det växa tills det blev en av de största leverantörerna av kontorshotell i UK, med 30 byggnader och 10,000 arbetsplatser. “Dagens uthyrare och kunder behöver inte längre endast ett ´företagscentrum´ men ett centrum för att göra affärer i. Inte ett kontor, utan en plats där man kan arbeta när behov för det finns”

 

Nätverkande och interaktion

Vid sidan av andra arbetsintensiva projekt, har den Danska arkitekten Sofie Ladefoged utvecklat kontorshotellet ´Lynfabrikken´ (´Lightning Factory´) i en föredetta fabrik, i de centrala delarna av Danmarks näst största stad, Aarhus. Hon är fokuserad på alla de senaste trenderna, kraven och möjligheterna för den moderna kontorsplatsen.


 

“Jag väljer att arbeta här främst på grund av de omfattande möjligheterna för nätverkande och interaktion med massvis av andra kreativa, intressanta människor från olika småbranscher,” berättade Sofie Ladefoged för NINEtoFIVE Magazine.

“Numera väljer många människor att arbeta från ett kontorshotell eftersom de inte längre behöver ett traditionellt kontor där de förvarar saker. När jag lämnar arbetet är mitt kontor praktiskt taget tomt - mitt ´arkiveringsskåp´ med böcker, tidningar och denna typ av arbetsmaterial finns lagrad på min bärbara dator.

Människor väljer först och främst att arbeta från ett modernt, delat kontor på grund av möjligheterna för att hålla samman och ha en naturlig interaktion med de andra som finns i kontorshotellet: delad reception, rum med skrivare, lunch forum, konferensrum och arbetsplatserna, som kanske är designade i open space.

 

Perfekt tillväxtmotor

Sofie Ladefoged argumenterar för att ett modernt kontor är en balans av estetik: den rätta arkitekturen, design, inredning och en professionell miljö med breda möjligheter för social interaktion och kreativ kunskap. Stordriftsfördelar möter de sociala nätverken, som rullas ihop i en cool boll som funkar bra ihop.

“Den rätta arkitekturen och de precisa dekorationerna hjälper verkligen att öka kreativiteten och samarbetet mellan de som är inhyrda i kontorshotellet och andra användare. Jag ser ofta hur så kallade ´introverta´ IT-nördar får en boost och därmed bättre självförtroende från att interagera med företagshotellets övriga användare.

 

DNA

När man börjar designa och möblera interiörer i ett nytt kontorshotell brukar Sofie Ladefoged  alltid sträva efter att identifiera platsernas 'DNA' genom dessa fyra centrala frågorna. Vilken byggnad? Det är viktigt att de har den rätta historian, en central och lättåtkomlig placering och möjlighet för att skräddarsys. The Lightning Factory's placering är idealisk, precis som 'entreprenörskyrkan,' en föredetta Grekisk Ortodox Kyrka i centrala Stockholm som blev ek Orthodox Church i centrala Stockholm som blev kontorsutrymme för stadens mest innovativa affärsmänniskor.

 

 


Den andra frågan är vem som blir attraherad? Även om Ladefoged gör det tydligt att bra företagshotell har möjlighet att samarbeta inom och mellan branscher, måste oftast speciella anläggningar tillhandahållas för särskilda yrkesgrupper eller branscher, såsom designbranschen som exempelvis kräver specialisttryckeriutrustning. 

Den tredje är förmodligen den viktigaste - hur många arbetsplatser? I slutändan kommer kontoret endast bli framgångsrikt om den kan rymma antalet personer som vill arbeta där, och byggnadens storlek och antal arbetsplatser kommer att påverka utformningen av byggnaden, dess utrymmesutnyttjande och vilken typ av möbler som behövs.

Slutligen, den praktiska frågan: hur stor budget finns det? Det finns många möjligheter för valfria tillbehör när arbetsplatsen designas och en budget avgör materialens kvalitet och likaså kvalitet på möbler och mästerverk.

 

Identitet och berättande

När grunden för ett nytt projekt sätts ihop, är byggnadens historia viktig för Sofie. “Dess historiska ställning eller sammanhang, definierar hur jag hittar den arkitektoniska potentialen hos ett kommande kontorshotell - dess DNA - och hur jag ska kunna utforma inredningen och profilen", säger hon. “Företagshotell måste ha en identitet som reflekterar byggnadens placering. Jag brukar alltid definiera dess DNA och skapa rum och designa baser på byggnadens egen karaktär. Kontorets metamorfos kommer att fortsätta under de kommande åren och in i 2020-talet - från de tidigare hyllorna och skåpen till kreativa 'private house': kontor som genererar massor av social och fysisk interaktion ". 

 

Läs mer om design, inredning och de moderna kontorshotellens DNA:
How Technology Is Changing The Workplace
Philip Grace: Why Serviced Offices Need a Rethink
Se den nyaste kontorsinredning på Officesnapshots.com
Sofie Ladefoged | Architecture and Interior Design

<< Se alla nyheter
Behöver du hjälp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hur beställer jag information?
Först ska du fylla i formuläret ”få priser och information” med ditt namn, företagsnamn, telefonnummer, samt e-postadress. Du kan även lägga till en eventuell kommentar. När du har fyllt i alla uppgifter klickar du på kappen ”få information och pris”. Därefter tar det ca. fem minuter innan du mottar din order via e-post.
Hur får jag automatiskt information om lokaler som uppfyller mina kriterier?
Du kan automatisk bli uppdaterad och få skickat lokaler som passar dina kriterier genom att skapa ensökprofil. Då skickas ett e-postmeddelande så fort lokaler som matchar blir aktiva på MatchOffice.se.
Hur tar jag bort min sökprofil?
Du kan alltid avanmäla din sökprofil. Detta görs genom att trycka på länken nederst, i det e-post meddelande du har mottagit, där det står att du kan ta bort sökprofilen. Du kan alltid upprätta en ny sökprofil.
Hur får jag upp mina lokaler på MatchOffice.se?
Först måste du upprätta dig som hyresvärd. Det kan du göra via följande länkBli uthyrare. Därefter kan du skapa dina annonser.
Vad kostar det att vara hyresvärd via MatchOffice.se?
Du kan välja mellan två betalningsmodeller:
  • Avräkning per uthyrning Det är gratis att upprätta annonser på MatchOffice. Du betalar enbart om MatchOffice hittar en hyresgäst som flyttar in i en av era lokaler. I sådana fall kostar det 12,5% av första årets grundhyra utan avdrag av rabatter eller trappstegsmodellen.
  • Mötesrum och Coworking MatchOffice erbjuder också att du kan betala per annons för mötesrum och coworking-lokaler. Det räknas per påbörjad månad och priset för en annons startar på 199kr/mån exkl. moms. Du kan se mer information i vår prisöversikt.
Hur aktiverar jag en annons?
Om det är er första annons ni skapar på MatchOffice ska vi godkänna och aktivera annonsen. Er annons blir aktiverad samma dag som ni lägger upp den. Har ni tidigare skapat annonser kan ni själv logga in och aktivera annonsen genom att ändra status till 'aktiv' för den enskilda lokalen.
< Tillbaks