Sök efter lokal i hela Sverige

Social media

Stärk företagets LinkedIn genom 10 enkla tips

07
apr
2015
Steen Uno
Fyra miljoner företag över hela världen finns nu representerade på LinkedIn med en företagssida. Antalet växer explosionartat även i Sverige. Ta reda på varför DITT företag så snart som möjligt bör vara synliga på LinkedIn - bättre sent än aldrig.

LinkedIn har på rekordtid eskalerat till en stor central för svenska företag. Det är inte enbart rekrytering med också företags dagliga marknadsföring, försäljningsarbete och profilering. Ja, egentligen användbart för allt. 

Ditt företag behöver vara närvarande och synliga där dina kunder, användare, samarbetspartners m.fl. vistas dygnet runt.

På en företagssida kan ditt företag profilera sig, berätta er hisotria, uppdatera nyheter, annonsera tjänster, visa upp era produkter, tjänster, kontaktpersoner och medarbetare. 

Dessutom ger LinkedIns företagssidor - liksom din personliga profil - mycket enkelt ökad placering till toppen av Googles sökresultat, liksom en ganska enkel SEO-optimering. 

 

Självklar media

LinkedIn har idag utvecklats till en av företgens mest uppenbara och viktiga medier när det gäller:

Marknadsföring - LinkedIn är helt unik till exponering för ditt företag genom content marketing och till att generera kvalificerade elads (hänvisningar till potentiella kunder). 

Försäljning - LinkedIn är en idealisk plattform för att, utöver potentiella leads, identifiera andra föeretags nyckelpersoner och kompetenta beslutsfattare.

HR - LinkedIn är ett oerhört effektivt verktyg för att exponera ditt företag som en intressant och attraktiv arbetsplats samt till employer branding. 

Oavsett om du är på väg att skapa en företagssida eller om ditt företag redan är representerade på LinkedIn, är här 12 skarpa tips:

 

10 tips 

1. Skapa konsekvent linje

Det stärket företagets varumärke att din LinkedIn-företagsprofils form och innehåll - grafik, språk etc. - matchar och stämmer med företagets egna hemsida. Kunder, besökare, followers m.fl. får aldrig för en sekund tvivla om detta är ett och samma företag oavsett om de är på er LinkedIn, hemsida eller några av de överiga sociala medier.  

2. Dela innehåll på rutin

Gör det till en fast rutin att dela innehåll på företagets LinkedIn-sida. Flitiga uppdateringar med relevant innehåll är ett av de bästa sätten att visualiera ditt företag. Dela era företagsnyheter, relevanta branschartiklar, hjälpsam service info m.m. generöst så att dian followers känner sig servade.

3. Involvera dina anställda

Uppmuntra dina medarbetare att lägga till företagets LinkedIn-sida på deras personliga LinkedIn-profiler. Varje gång de anställda gillar, delar eller kommenterar på ett inlägg, delas historien till hela deras nätverksgrupper, vilket bidrar till värdefull offentliggörelse av företaget

4. Exponera nyckelpersoner

Skapa relevant innehåll som hjälper till att visa och marknadsföra företaget som en riktigt attraktiv arbetsplats som används vid (employer branding) - t.ex. nyhetsinlägg om företagets CSR initiativ och gröna profil, närvarande vid konferencer och liknande, företagetsevenemang, presentation av utvalda medarbetare, jubileum, nya anställda osv.

5. Video och bilder

Ett bra foto eller valda videoklipp kan vara mer än 1000 ord eller fler. Utöver det kan ditt företag även skapa och sedan dela en video om företaget och lägga ut på YouTube eller Vimeo. Du kan också integrera YouTube-videor och SlideShare-presentationer direkt på din LinkedIn-sida och bidra till att synliggöra företaget på samma gång. 

6. Markera Showcase-sidan

Fokusera och lyft fram utvalda produkter och tjänster med en separat visningssida. Eb Showcase-undersida innehåller en titel, en logotyp, en omslagsbild, en länk och en kort beskrivning av sidans innehåll. Den kan exempelvis beskriva ett fokusområde eller en specialprodukt med stort intresse eller eventuellt kommunikation på ett annat språk.

7. Engagera din målgrupp

Många följer din företagssida på LinkedIn som ett sätt att engagera och integrera med er. För att ytterligare främja detta engagemand kan ni från och till uppdatera relevanta frågor som öppnar en dialog med dina svar på följares kommentarer. En tävling då och då kan ocks vara lämpligt för att skapa en speciell interaktion för din verksamhet. 

8. Följ dina konkurrenter

Det är en bra och gratis idé att följa dina konkurrenter och hålla dig nära och ständigt uppdaterad på hur andra i branschen kommunicerar och marknadsför sig på LinkedIn. Kolla när dina konkurrenter söker/skaffar nya medarbetare, publicerar nyheter oscv. Läs motsvarande färsk inspiration till er egen företagssida genom att kika på LinkedIn's Best of Company Pages 2014.  

9. Sponsra betydelsefulla artiklar

Du kan eventuellt investera i en sponsrad artikel, om du vill boosta en särskild viktig nyhet till en ännu bredare publik. Du kan också sponsra innehåll som publiceras på din LinkedIn-sida - ett användbart alternativ om du siktar på att öka er marknadsandel, öka kännedomen om ert varumärke eller skaffa nya följare till er företagssida.

10. Kom ihåg dina viktiga knappar

LinkedIn är extremt bra och effektivt för att kommunicera och sprida nyheter på internet - t.ex. när du vill sprida jobbannonser, pressmeddelanden. Kom därför ihåg att infoga de värdefulla 'Follow' - och 'Share'-knapparna som enkelt hjälper till att öka uppmärksamhet och trafik till ditt företags LinkedIn-profil. 

 

Fem sider der bringer dig videre:

● Så skapar du en profil på LinkedIn

● Forbes: 10 Steps to Create a LinkedIn Company Page

● 17 Ways To Master LinkedIn’s Professional Publishing Platform

 

<< Se alla nyheter