Under marken i Madrid

Under marken i Madrid

21
dec
2016
Henny Bruhn-Möller
En helt ny form av kontorshotell i Spanien är världsledande inom kreativt entreprenörskap
21
dec
2016
Henny Bruhn-Möller

 Byline Henny

Under gatan i en förort till Madrid ligger det som i dagligt tal kallas The Underground Den, ett kontorshotell med neo-industriell inredning som riktar sig till entreprenörer.

The Underground Den 

Alla de företag som nått framgång under de senaste åren tycks ha haft en sak gemensamt. Och nej, det är inte att de startas av personer som varit under 40 år, som Forbes rapporterade nyligen. Detta kontorshotell erbjuder all-inclusive priser där det ingår hjälp och support på plats, ett charmigt och mycket annorlunda parkeringshus och mycket mer.

Den gemensamma nämnaren tycks vara att alla dessa företag, som gjort sina grundare till miljardärer, startade i en källarlokal. Nu försöker det innovativa kontorshotellet The Underground Den att upprepa receptet till framgång, något man ivrigt trycker på i all sin marknadsföring.

”Vi tror på att göra skillnad för människor” säger Dinesh Arjan Mahbubani, grundare av The Underground Den

”Vår vision är att erbjuda bekväma, avslappnade och högteknologiska kontor som kan inspirera unga entreprenörer och riskkapitalister.”

 

En myrstack fylld av produktivitet

Kontorshotellet är placerat i distriktet Salamanca i norra Madrid och genom fönstren kan hyresgästerna se direkt ut på gatan genom källarfönster, vilket ger en närmast surrealistisk känsla då det enda som syns är fötter och bildäck som passerar förbi där utanför.

Den futuristiska känslan förstärks av kreativ industriell design. Lamporna är omgjorda cykeldäck, fondväggar har målats så att de ser ut som stängsel och golvet är en blandning av smakfull grå och något mer färgstark gul- och svartrandig linoleum.

Kontorshotellet i distriktet Salamanca i norra Madrid

Kontoren har designats av några av Spaniens främsta arkitekter. Mahbubani berättar för MatchOffice att alla 140 kvadratmeter av kontorets yta har organiserats ytterst noggrant för att maximera utrymmet.

Det är viktigt för The Underground Den att hämta inspiration och innovation från de mest oväntade omgivningar. Ingen plats visar detta bättre än parkeringshuset som har döpts om till The Orbit car park. Citat skrivna på spanska är inmejslade på de kvarnvalsar av stål som håller upp taket och belysningen framhäver den varsamt framtagna designen som genomsyrar varje del av The Underground Den.

Till och med parkeringen genomsyras av ambition: Mahbubani har planer på att organisera olika event i parkeringshuset för att uppmuntra entreprenörer att lansera sina produkter där. Som han själv uttrycker det, ”Vi vill att nästa stora affärsidé ska födas fram i vårt parkeringshus.”

 

Allt eller inget

The Underground Den har medvetet lanserats för entreprenören som är ute efter lyxiga omgivningar, med ett pris för alla hyresgäster. Här ingår nämligen allt.

En enda avgift ger hyresgästerna betald fastighetsskatt, en fast telefonlinje, snabbt wi-fi, städservice, air conditioning och värme. Dessutom ingår fyra timmars utnyttjande av konferenslokalerna och naturligtvis ett fullt möblerat kontor.

The Underground erbjuder också hjälp med inflyttningen och ser till att allt fungerar redan innan hyresgästen flyttat in.

Den största skillnaden mot andra kontorshotell är dock att Mahbubani och The Underground erbjuder extra service och stöd till de företag som arbetar inom lyxkonsumtions- och teknik-sektorerna. De områden som kontorshotellet specialiserat sig på.

The Underground erbjuder råd om juridisk-, finansiell-, affärsmässig- och företagsstrategi, vilket innebär att de inte bara erbjuder kontorsutrymme utan faktiskt även hjälper startup-företag att växa tack vare goda råd från specialister.

 

Utvecklas tillsammans

Centralt för kontorshotellet är entreprenörskap och samarbete, med sex områden för samarbete intill nio mer avskilda kontor vilket ger maximala möjligheter för samarbete mellan de olika företagen.

 The Underground Den

”Vår idé bygger på att inte bara ha tio, tolv, femton eller tjugo olika företag på vårt hotell utan att också bygga kontakter mellan dem” säger Mahbubani ”Vår strategi för att åstadkomma detta är at hålla regelbundna event som skapar interaktion mellan alla våra hyresgäster.”

Dessa event består bland annat av den catering som erbjuder dagens alla måltider på plats på kontoret, något som grundaren opretentiöst beskriver som ”Allt från den första kaffekoppen på morgonen till den sista biten mat på kvällen” eller mer planerade sammankomster som ”Snacks and Beers”-events där man kan träffas efter arbetet och nätverka.

Att arbeta tillsammans är grunden i Underjordens självbild, men Mahbubani understryker att han enbart vill ha de allra främsta och mest nytänkande entreprenörerna som hyresgäster i sitt underjordiska kontor.

”Vi har företag inom arkitektur, publicering, marknadsföring, mode och olika sorters lyxvaror” säger han.

”Vi stödjer människor som tror på förändring och tillväxt, oavsett vilken erfarenhet de har, hur deras ekonomi ser ut och oavsett hur stort företaget är. Vi har suddat ut ordet ”omöjligt” ur vår vokabulär eftersom vi arbetar för att göra allting möjligt” 

 

Du kan läsa mer om The Underground Den på deras hemsida. Här

 

 

Våra medlemskap
  • MatchOffice medlemslogotyp
  • MatchOffice medlemslogotyp