arrow_upward

Sök efter lokal i hela Sverige

Kontoret2020 top

Ditt kontor i 2019- 10 trender under det kommande året

13
jan
2019
Steen Uno
Den flexibla arbetsplatsen med coworking-miljön i spetsen, fortsätter sitt globala segertåg - men det är det de nya tekniska flodvågorna som kommer att sätta agendan för kontorsrummet och arbetsplatsen i 2019, spår experter.
13
jan
2019
Steen Uno

 


 

 

 

 

Först föll väggarna så att det öppna kontorslandskapet kunde börja ta plats, bli flexibelt, aktivitetsbaserat osv, och under de senaste åren har den kreativa, färgglada och fancy coworkingplatsen kunnat fira sin framgångsrika resa världen över. 

Moderniseringen av kontorets fysiska form och ramverk kommer att fortsätta i samma takt framöver. Men allt tyder på att det särskilt är den nya, och aldrig tidigare så smarta tekniken, som kommer att boosta din kontorsmiljö år 2019 och vidare in i 2020-talet.

”Utbredningen av appar som är baserade på artificiell intelligens (AI), tog på riktigt fart i 2018 och det finns ingen tvekan om den trenden fortsätter nu i 2019. Dessa AI-baserade softwareprogram kommer att få ännu större räckvidd och hjälpa företagen att effektivisera arbetsplatserna och de anställdas sätt att arbeta på.

Inom de närmaste åren kommer nästan alla nya appar, enheter och tjänster att innehålla artificiell intelligens. Alla företagsjättar - Google, Facebook, Amazon, Microsoft, Apple och många fler - är starkt inriktade på att skapa smartare produkter med hjälp av AI”, säger experter.

Tidningen NINEtoFIVE har identifierat 10 trender, varav flera av dem troligtvis kommer att påverka din kontorsmiljö under det kommande året:

 


1. Alexa & Siri

Amazons og Apples digitale assistenter Alexa og Siri flyttede i 2018 fra din smartphone ud i højttalere i dit hjem og vil i 2019 også for alvor manifestere sig som servicerende ånder overalt i dit daglige kontormiljø.  


2. Automatisering & AI

Automatisering og kunstig intelligens vil accelerere sit målrettede arbejde med at omformulere kontorarbejdet - frigøre medarbejdere fra rene rutineopgaver og flytte dem til mere kreative og strategisk opgaver, der menneskelig interaktion.


3. VR & wearable tech

Virtual reality og de bærbare teknologier vil i det ny år trygt fortsætte deres fodarbejde med at skubbe fysiske computere længere ud af kontorrummene, mens wearable tech eksempelvis snart helt vil have elimineret behovet for menneskelige oversættere. 
 

 


Amazons Alexa, Apples Siri och marknadens andra digitala assistenter, kommer på allvar 
att tjänstgöra i din dagliga kontorsmiljö i 2019. 

 


4. Chatbot 2.0

AI-optimerade chatbots kommer klättra många kommunikations-steg uppåt i 2019 och det kommer att bli mycket svårare att avgöra om vi pratar med en människa eller med en extremt välformulerad konversationsrobot.


5. Blockchain

Blockchain- teknologin alias Internetets framtid, fortsätter sin komplicerade utveckling för att bana väg för företag som har behov för hög säkerhet i deras digitala datautbyte. Efter förra årets implementering av EU: s nya datalagar, har den övervägande majoriteten av företag behov för detta.


6. Remote working

Arbetsgivare kommer att möta de yngre generationerna krav mer än förra året, genom att låta dem lösa sina arbetsuppgifter bekvämt hemifrån, från det lokala kaféet eller från en utvald coworking-plats. 


7. 
Microchip-kontrol 

Allt fler företag optimerar sina säkerhetsprocedurer genom att till och med implantera mikrochips mellan anställdas tum och pekfinger, så att de kan logga in på utvalda platser i företaget, i datorer, betala i matsalen osv.


 


I 2019 kommer coworking- miljöerna att fortsätta växa och även differentiera sig
i alltmer specialiserade nischer. 

 


8. Work-life balance

Den yngre generationen på arbetsmarknaden väljer inte längre arbetsplatser endast utefter lönen, utan prioriterar istället personligt välbefinnande, socialt välbefinnande, rätt balans mellan arbete och privatliv, bonusar, förmåner etc.. Dessa krav kommer knappast att bli mindre eller färre år 2019.

 

9. Freelancer-boom

Frilans- och projektrekrytering kommer att öka även på de svenska arbetsplatserna. Fler och fler företag väljer att engagera tillfälligt anställda i form av frilansare - antingen själva eller genom det växande utbudet av frilansbyråer och digitala plattformar.


10. Coworking-klynger

Coworking-miljöerna kommer att växa och föröka sig, utvecklas och börja skilja sig åt i alltmer specialiserade nischer och målinriktade grupper – såsom coworking bara för kvinnor, för spelutvecklare, för nystartade företag i finansvärlden, läkemedelsindustrin etc..  ●


                                                                                                                                                                                        

 
Läs mer här:
Adenin.com: 7 digital workplace trends for 2019
Forbes.com: Top 10 digital transformation trends for 2019
Cmswire.com: What will disrupt the 2019 digital workplace
Workdesign.com: Coworking megatrend predictions for 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<< Se alla nyheter
Våra medlemskap
Behöver du hjälp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hur beställer jag information?
Först ska du fylla i formuläret ”få priser och information” med ditt namn, företagsnamn, telefonnummer, samt e-postadress. Du kan även lägga till en eventuell kommentar. När du har fyllt i alla uppgifter klickar du på kappen ”få information och pris”. Därefter tar det ca. fem minuter innan du mottar din order via e-post.
Hur får jag automatiskt information om lokaler som uppfyller mina kriterier?
Du kan automatisk bli uppdaterad och få skickat lokaler som passar dina kriterier genom att skapa ensökprofil. Då skickas ett e-postmeddelande så fort lokaler som matchar blir aktiva på MatchOffice.se.
Hur tar jag bort min sökprofil?
Du kan alltid avanmäla din sökprofil. Detta görs genom att trycka på länken nederst, i det e-post meddelande du har mottagit, där det står att du kan ta bort sökprofilen. Du kan alltid upprätta en ny sökprofil.
Hur får jag upp mina lokaler på MatchOffice.se?
Först måste du upprätta dig som hyresvärd. Det kan du göra via följande länkBli uthyrare. Därefter kan du skapa dina annonser.
Vad kostar det att vara hyresvärd via MatchOffice.se?
Du kan välja mellan två betalningsmodeller:
  • Avräkning per uthyrning Det är gratis att upprätta annonser på MatchOffice. Du betalar enbart om MatchOffice hittar en hyresgäst som flyttar in i en av era lokaler. I sådana fall kostar det 12,5% av första årets grundhyra utan avdrag av rabatter eller trappstegsmodellen.
  • Mötesrum och Coworking MatchOffice erbjuder också att du kan betala per annons för mötesrum och coworking-lokaler. Det räknas per påbörjad månad och priset för en annons startar på 199kr/mån exkl. moms. Du kan se mer information i vår prisöversikt.
Hur aktiverar jag en annons?
Om det är er första annons ni skapar på MatchOffice ska vi godkänna och aktivera annonsen. Er annons blir aktiverad samma dag som ni lägger upp den. Har ni tidigare skapat annonser kan ni själv logga in och aktivera annonsen genom att ändra status till 'aktiv' för den enskilda lokalen.
< Tillbaks