arrow_upward

Sök efter lokal i hela Sverige

Hyr %c3%b6ppet  kontor

En ljudisolerad tankebox – högt på det öppna kontorets önskelista

22
mar
2018
Emma Fjäder
Då över 70% av alla kontor i dagens läge är öppna kontor, ökar behovet för tysta utrymmen. Som en nyhet på kontorsmarknaden erbjuds nu tysta ”tankebås”, som är lätta att placera i öppna kontor och som erbjuder ljudisolerade arbetsstationer.
22
mar
2018
Emma Fjäder

Buller och oljud i öppna kontor har varit ett hett diskussionsämne ända sedan de första öppna kontoren presenterades på arbetsplatsmarknaden. Forskningen pekar på att till och med 60-70% av alla som arbetar på öppna kontor klagar på att arbetet konstant avbryts och att de blir stressade över oljudet i bakgrunden.

Bullret tär även på dyrbar arbetstid. Undersökningar har visat att det tar så mycket som 17 minuter att komma in i en bra arbetsflow, även efter varje litet avbrott i arbetet. Detta betyder att kontinuerliga avbrott kan skära ner timmar av effektivt arbete på det öppna kontoret.

Det finns dock en lösning på problemet i form av s.k. tankeboxar eller arbetsbås. Dessa bås är flyttbara moduler, som man kan hämta till alla slags öppna kontor. Arbetsbåsen är väldigt användningsbara då de kan skräddarsys till att passa många olika behov.

I Danmark lanserade man nyligen Office Pod, som är den första av sitt slag i Danmark. De finska företagen Framery och Module Solutions har redan under några år tillverkat arbetsstationer i form av flyttbara moduler. Dessa moduler omvandlas lätt till mötesrum, telefonbås och även till bås menade för avkoppling under arbetsdagen. 

 

En tyst arbetsstation i det öppna kontoret

MatchOffice intervjuade marknadsföringschefen på det danska företaget som tillverkar Office Pod-arbetsbås, och frågade om båsets olika funktioner. 

”Office Pod är en ljudisolerad och akustiskt reglerad box som har väldigt bra luftkonditionering, vilket är ytterst viktigt i ett ljudisolerat utrymme. Vi investerar i kvalité och användarvänlighet, men fäster givetvis även uppmärksamhet vid stil och små detaljer”, berättar marknadsföringschefen Kathrine Kjær på företaget Dansk Lydisolering, tillverkare av Office Pod.

”Vi tillverkar Office Pods för många olika ändamål. Vi har bl.a. arbets-, sömn-, musik- och telefonboxar. Alla boxars väggar och tak är gjorda av ett väldigt ljudisolerande material. Boxarna tillverkas av moduler på 3x3 meter, som lätt går att kombinera och bygga ut i enlighet med kontorets behov.”

Tidigare arbetade Kathrine på ett företag som planerade ljudisolering för kontor, tills hon bestämde sig för att börja utveckla sina egna affärsidéer – att producera arbetsbås som tar tysta utrymmen tillbaka till de öppna kontoren. Efter lanseringen av Office Pod har Katherine varit mera upptagen än någonsin då det kommer till bl.a. marknadsföringen av produkten och konceptet. Efterfrågan på arbetsbåset är stort. 

 

hyr en office pod

"Då det gäller privata samtal, som att ringa läkaren, använder sig 53% av mötesrum, 27% av olika förvaringsutrymmen och resten går hellre utanför kontoret för att ringa dessa samtal.”

 

Tysta utrymmen behövs på öppna kontor

Dansk Lydisolering, som producerar Office Pods, har gjort en enkätundersökning om de öppna kontorens buller och medförande hälsorisker. Undersökningsresultaten bekräftar att de som arbetar på öppna kontor verkligen behöver tysta utrymmen för koncentration och skilda utrymmen för telefonsamtal och möten. 

”Då det gäller privata samtal, som att ringa läkaren, använder sig 53% av mötesrum, 27% av olika förvaringsutrymmen och resten går hellre utanför kontoret för att ringa dessa samtal.”

”I det öppna kontoret finns ett klart behov av skilda tysta utrymmen. Office Pod erbjuder en lösning på detta problem utan att stora förändringar måste göras på kontoret”, konstaterar Kathrine Kjær.

Till och med 67% av de som svarade på enkäten sade att de hellre väljer ett privat kontor framför en arbetsstation på ett öppet kontor. Resten av de som svarade uppskattade den socialare omgivningen mera och var redo att göra en kompromiss angående bakgrundsbullret. 

”Den öppna kontorstrenden verkar inte sakta ned, tvärtom. I städer blir tävlingen om kontorsutrymmen allt hårdare, priserna stiger och även andra ekonomiska och ekologiska orsaker förespråkar mindre arbetsutrymmen. Vi tror att det är just därför Office Pod kan erbjuda en ypperlig lösning till hur man kan förbättra arbetet på ett öppet kontor”, tillägger Kathrine Kjær.

 

hyr office pod öppet landskap

Upp till 60-70 procent av medarbetarna i öppna kontorslandskap klagar över andras oväsen och störande prat - den superljudtäta office podden liknar en uppnebarelse för dem. 

En arbetsstation som utformas efter behov

I det nylanserade Office Pod- tankebåset har man använt ljudisolerat säkerhetsglas, som skyddar mot buller och eko.

Office Poddens ljudkvalité, akustik, ljudisolering, luftkonditionering och planering är verkligen av top-standard. Office Pod introducerades för första gången på möbelmässan i Stockholm, då det danska teamet bakom Office Pod introducerade ”tankeboxen” för publiken. 

Standardstorleken på en Office Podd är 9 kvadratmeter med en höjd på 2,5 meter. Standardmodellen innehåller två glasväggar och två träväggar. Arbetsstationens väggar och inredning kan skräddarsys enligt kundens behov.

Utöver detta innehåller Office Podden alltid en mörk mjuk matta, eluttag, LED-lampor och nätkoppling. En Office Pod kostar ca. 250 000 kronor, men man kan även hyra den för en kortare period.

 

 

Läs mera om hur buller kan störa arbetet: 

Open-Plan Offices Kill Productivity, According to Science       

12 Ways Noise Affects Worker Well-being And Productivity    

<< Se alla nyheter
Behöver du hjälp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hur beställer jag information?
Först ska du fylla i formuläret ”få priser och information” med ditt namn, företagsnamn, telefonnummer, samt e-postadress. Du kan även lägga till en eventuell kommentar. När du har fyllt i alla uppgifter klickar du på kappen ”få information och pris”. Därefter tar det ca. fem minuter innan du mottar din order via e-post.
Hur får jag automatiskt information om lokaler som uppfyller mina kriterier?
Du kan automatisk bli uppdaterad och få skickat lokaler som passar dina kriterier genom att skapa ensökprofil. Då skickas ett e-postmeddelande så fort lokaler som matchar blir aktiva på MatchOffice.se.
Hur tar jag bort min sökprofil?
Du kan alltid avanmäla din sökprofil. Detta görs genom att trycka på länken nederst, i det e-post meddelande du har mottagit, där det står att du kan ta bort sökprofilen. Du kan alltid upprätta en ny sökprofil.
Hur får jag upp mina lokaler på MatchOffice.se?
Först måste du upprätta dig som hyresvärd. Det kan du göra via följande länkBli uthyrare. Därefter kan du skapa dina annonser.
Vad kostar det att vara hyresvärd via MatchOffice.se?
Du kan välja mellan två betalningsmodeller:
  • Avräkning per uthyrning Det är gratis att upprätta annonser på MatchOffice. Du betalar enbart om MatchOffice hittar en hyresgäst som flyttar in i en av era lokaler. I sådana fall kostar det 12,5% av första årets grundhyra utan avdrag av rabatter eller trappstegsmodellen.
  • Mötesrum och Coworking MatchOffice erbjuder också att du kan betala per annons för mötesrum och coworking-lokaler. Det räknas per påbörjad månad och priset för en annons startar på 199kr/mån exkl. moms. Du kan se mer information i vår prisöversikt.
Hur aktiverar jag en annons?
Om det är er första annons ni skapar på MatchOffice ska vi godkänna och aktivera annonsen. Er annons blir aktiverad samma dag som ni lägger upp den. Har ni tidigare skapat annonser kan ni själv logga in och aktivera annonsen genom att ändra status till 'aktiv' för den enskilda lokalen.
< Tillbaks