Google Street View - din butiks nya digitala branding-verktyg

Google Street View - din butiks nya digitala branding-verktyg

03
jul
2017
Henny Bruhn-Möller
Som ett steg i marknadsföringsstrategier väljer allt fler butiker och showrooms att bjuda in deras online-användare genom en virtuell visning från Google.
03
jul
2017
Henny Bruhn-Möller
Henny Bruhn-Möller

 

Världens största sökmaskin har i flera år tillåtit online-användare att gå på upptäcktsfärd i gränder, gator, stadsområden m.m genom deras funktion Google Street View. 

Internetanvändare kan således via navigationspilar och 360 graders-bilder utforska platser oavsett vart de befinner sig, vilket skapar en känsla av fysisk närvaro.

Flera butiker, showrooms, restauranger med flera har nu också börjat med att bjuda in sin online-användare till levande virtuella visningar - som ett digital marknadsföringsverktyg.

 

Innovativ online-marknadsföring

Med virtuella visningar kan potentiella kunder få en realistiskt känsla av stället och samtidigt känna att de rent fysiskt träder in i butiken, som de sedan kan fortsätta utforska.

Det ger butiker möjligheten att visa deras verksamhet och produkter till många fler än enbart de som fysiskt går förbi butiken.

“Det är en helt nytt och innovativt online sätt att presentera sitt showroom, sina produkter, eller sin spektakulära inredning, och det sänder dessutom ut signaler om att man som verksamhet hänger med på den digitala vågen”. Säger Anne-Katherine Utzon, Communication Manager på Lokalebasen.dk, som bland annat arbetar med just virtuella visningar.

“Vi kan också se att fler verksamheter utnyttjar de virtuella visningarna på deras marknadsföringskanaler som hemsidor, sociala medier m.m, för att skapa awareness och stärka deras brand.”

Den virtuella visningen visas därutöver automatiskt på Googles åtskilliga platformar som Googles resultatsida, Google+, Google Maps samt Google Street View.

 

Bjørg

"Det var ett upplagt val i förhållande till att göra potentiella kunder uppmärksamma och medvetna om vår butik", säger Jens Kold, Head of Brand and Digital Strategy hos BJØRG Jewellery.

 

Digital närvaro

En av de verksamheter som har använt sig av teknologin är de prisbelönta norska smyckesmärket BJØRG Jewellery, som nyligen slog upp portarna till deras nya konceptbutik och showroom i Læderstræde i inre Köpenhamn.

“Det var ett upplagt val i förhållande till att göra potentiella kunder uppmärksamma och medvetna om vår butik, som är inredd med unika installationer som bland annat hästhår, kristaller, handgjutna händer och skulpturer i gips.

Den virtuella visningen förenar således våra fysiska ramar med vårt digital universum och närvaro,” säger Jens Kold, Head of Brand and Digital Strategy på BJØRG Jewellery.  

“Därutöver har den resulterat i en bättre synlighet på Google, och den är samtidigt med och understryker för våra samarbetspartners och slutkonsumenten att vi är en verksamhet med en digital tankegång.”

Också Senior SEO Specialist hos Group M, Christain Højbo Møller, förmodar att virtuella visiningar med stor sannolikher har positiv inverkan på verksamheters ranking på Google.

“Det är inte något som skjuter dig från botten till toppen i Google, men det kan sannerligen resultera i mer synlighet - speciellt nu när Google kikar mer och mer på användarupplevelsen och user metrics,” säger han.

 

Läs mer om Google Street View:

Online Marketing: Google Street View

MyNewsDesk: Visa din verksamhets insida på Google maps street view

 

 

 
Våra medlemskap
  • MatchOffice medlemslogotyp
  • MatchOffice medlemslogotyp