arrow_upward

Sök efter lokal i hela Sverige

Wework topfoto

Hipp arbetsplatsutvecklare i topp bland världens rikaste startup-företag

20
mar
2017
Henny Bruhn-Möller
På bara 6 år har den unga, New York-baserade egendoms- och arbetsplatsutvecklaren, WeWork, utvecklats till en himlastormande succé och är i dagsläget värderat till omkring 112 miljarder kronor.
20
mar
2017
Henny Bruhn-Möller
Henny Bruhn-Möller

 

Att kunna avsätta miljarder till expansion har blivit en av de mest värdefulla egenskaperna i den privata företagsvärlden. 

Det låter som en utopi för de allra flesta nystartade företag, men det har ändå blivit verkligt på bara några få år för den hippa, amerikanska arbetsplatsutvecklaren WeWork. 

WeWorks etablerade sig i SoHo i New York City 2010

WeWork äger inte en enda kvadratmeter kontorsyta, men har sedan 2010 hyrt lokaler på långtidskontrakt och sedan förvandlat lokalerna till supertrendiga kontor med gemensamma faciliteter som rum för pingis, panoramautsikt och gratis öltunnor från WeWork. Därefter har de hyrt ut lokalerna till mindre företag, frilansare, startup-verksamheter m.fl på korttidskontrakt och med enbart en månads uppsägningstid. 

Regus, världens största och mest välkända kontorshotellkedja har över 3 000 kontorshotell i 120 länder. I jämförelse har WeWork bara 150 kontor i totalt 12 länder. 

Trots detta är WeWork, sedan starten 2010, på papperet redan värt mer än Regus. Enligt den senaste kontrollen var företaget värt gigantiska 120 miljarder kronor mot Regus cirka 19,4 miljarder. 

Med denna raketsnabba värdeökning ligger WeWork idag på samma värdenivå som till exempel Snapchat, som i dagsläget har omkring 60 miljoner användare dagligen, enligt Forbes.

Raketen från New York har överträffat succéer som Spotify, Pinterest, Dropbox och mjukvarutillverkaren Zenefits – den sistnämnda har hittills räknats som historiens snabbast växande företag.

”We generationen”

En närmare granskning av verksamhetsberättelsen visar att WeWorks succéeartade verksamhet värderas som en IT-verksamhet och inte som någon verksamhet innefattande egendomar. 

IT-verksamheter värderas ofta högre än andra verksamheter, eftersom man anser att dessa verksamheter fungerar mer som skalbolag och därför är bättre som investering än andra företag. 

Investerarna har valt att värdera WeWork utifrån verksamhetens globala nätverk av innovatörer – det man valt att kalla "the We Generation”. Nätverket sammanlänkar sina medlemmar via WeWorks egen app och gör det samtidigt möjligt för medlemmarna att samarbeta virtuellt, från hela världen. 

WeWorks trendiga kontor i Mexico City

Tack vare WeWorks starka globala nätverk har kinesiska investerare investerat drygt 1,4 miljarder dollar i succéverksamheten. 

Artie Minson, VD för WeWork, säger att företaget tack vare detta nätverk tydligt skiljer sig från alla andra nätverksanpassade lokaler och kontorshotell. 

”Vi växer fortfarande och vill att WeWork ska skilja sig ännu mer från våra konkurrenter genom att ha det starkaste globala nätverket, de bästa medarbetarna och den mest innovativa teknologin” säger Artie Minson,

”Hela 70 procent av våra användare samarbetar med någon annan, medan hela 50 procent faktiskt går samman för kortare eller längre tid” detta berättar Eugen Miropolski, Managing Director för WeWork i Europa och Israel, för NINEtoFIVE.

 

Co-working breder ut sig

Nätverkande har idag fått allt större betydelse för nystartade verksamheter. 

”WeWork har lyft co-working till en helt ny nivå av samarbete tack vare sin egen globala app. Vi ser att tankegången bakom co-working, att dela med sig av sin kunskap, tankar och idéer, till andra verksamheter skapar stort värde för verksamheten. 

Co-working blir mer och mer utbrett bland mindre verksamheter, egenföretagare, frilansare med flera” säger Jakob Dalhoff, VD för lokalebasen.dk.

Fler och fler väljer idag att arbeta som frilansare med ett friare arbetsliv, högre grad av självbestämmande och flexibilitet – prioriteringar som är själva fundamentet till WeWorks arbetsmodell. 

Enligt Matt Barrie, toppchef för världens största frilansarportal, Freelancer.com, kan verksamheter snabbt och enkelt posta ett projekt eller en uppgift och hitta den rätta frilansaren – något som har lett till att många firmor inte längre har något behov av heltidsanställda medarbetare. 

”Ofta har den enklare verksamheten bara behov av specialinriktad kompetens under en kortare tid. Hyr man då in frilansare istället för att anställa personal kan man enklare skala upp eller ner verksamheten och samtidigt bevara en flexibel budget”, säger Matt Barrie.

Enligt Forbes, utför frilansande medarbetare idag 35 procent eller närmare 55 miljoner av USA:s samlade arbetsstyrka. Detta antal förväntas stiga till 50 procent till 2020, både i USA och i England.

 

Frilansarboomen

Berlin weworkI Berlin har WeWork etablerat sig i en skön grön omgivning

Även i Danmark och andra europeiska länder kommer andelen frilansande och egenföretagare att öka under de kommande åren. Siffror från DJØF visar att antalet självständiga konsulter, inom danska företag, har fördubblats sedan 2007.

”Vi ser en tydlig tendens till att allt fler arbetar som självständiga, frilansare och egenföretagare på de flesta arbetsmarknader i västvärlden.

Trycket på kontorshotell, gemensamma kontorsutrymmen och utrymmen för co-working kommer därför stiga markant – eftersom dessa kontorsformer passar den här typen av medarbetare och erbjuder flexibilitet, nätverkande, fasta omkostnader med mera” säger Jakob Dalhoff.

”Det är denna trend som WeWork arbetar med och har haft förstånd att utnyttja. Arbetsmarknaden har, som förväntat, boostat antalet frilansare i USA, Kina, Europa och så vidare och vi på WeWork, med vårt starka community och nätverk, kommer i framtiden att vara en ännu mer lysande, och lönsam, företagsidé.”

Han lägger dock till att arbetsmarknaden snabbt kan röra sig i motsatt riktning om konjunkturen vänder och arbetsmarknaden drabbas vid en eventuell ekonomisk nedgång. 

 

WEWORK

 

Fakta om WeWork

  • Vem äger WeWork? WeWork är ett privatägt företag, som startades av kompanjonerna Adam Neumann och Miguel McKelvey 2010 i New York City. WeWork har en lång rad investerare som bland annat, Goldman Sachs, Harvard university och JPMorgan.

 

  • Vad är WeWork värderat till? Enligt den senaste undersökningen i oktober 2016 var WeWork värderat till den gigantiska summan 112 miljarder kronor.

 

  • Hur många medarbetare har WeWork? Mer än 90 000

 

  • Hur mycket yta förfogar WeWork över, globalt? Man förfogar över 7 miljoner kvadratmeter fördelat på cirka 150 kontor.

 

  • I vilka länder har WeWork etablerat sig? WeWork finns i USA, Israel, England, Holland, Kanada, Tyskland, Mexiko, Kina, Sydkorea samt Australien. Man planerar även kontor i Indien och Frankrike inom en snar framtid.

 

  • Vad erbjuder WeWork?

                    - Samarbete och läckert inredda arbetsrum till verksamheter av alla storlekar

                    - Ett community med över 9 000 medlemmar som samarbetar, både i person men även virtuellt. 

                    - En app där medlemmar kan hitta varandra och samarbeta virtuellt oavsett var i världen de befinner sig. 

                    - Både formella och informella nätverksevent. 

                    - Service, som exempelvis sjukförsäkring, IT-support, juridisk hjälp, betalningssystem samt utbildningar. 

 

  • Har WeWork några nya planer i rockärmen? WeWork har nyligen lanserat ett co-living koncept där man kan hyra in sig i en co-living space, något man tidigare kallat kollektivboende. 

 

 

Läs mer om WeWork: 

WeWorks hemsida www.wework.com

The Hustle: Why is WeWork worth so much?

The Real Deal, New York Real Estate News: What are we worth?

 

 

 

<< Se alla nyheter
Behöver du hjälp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hur beställer jag information?
Först ska du fylla i formuläret ”få priser och information” med ditt namn, företagsnamn, telefonnummer, samt e-postadress. Du kan även lägga till en eventuell kommentar. När du har fyllt i alla uppgifter klickar du på kappen ”få information och pris”. Därefter tar det ca. fem minuter innan du mottar din order via e-post.
Hur får jag automatiskt information om lokaler som uppfyller mina kriterier?
Du kan automatisk bli uppdaterad och få skickat lokaler som passar dina kriterier genom att skapa ensökprofil. Då skickas ett e-postmeddelande så fort lokaler som matchar blir aktiva på MatchOffice.se.
Hur tar jag bort min sökprofil?
Du kan alltid avanmäla din sökprofil. Detta görs genom att trycka på länken nederst, i det e-post meddelande du har mottagit, där det står att du kan ta bort sökprofilen. Du kan alltid upprätta en ny sökprofil.
Hur får jag upp mina lokaler på MatchOffice.se?
Först måste du upprätta dig som hyresvärd. Det kan du göra via följande länkBli uthyrare. Därefter kan du skapa dina annonser.
Vad kostar det att vara hyresvärd via MatchOffice.se?
Du kan välja mellan två betalningsmodeller:
  • Avräkning per uthyrning Det är gratis att upprätta annonser på MatchOffice. Du betalar enbart om MatchOffice hittar en hyresgäst som flyttar in i en av era lokaler. I sådana fall kostar det 12,5% av första årets grundhyra utan avdrag av rabatter eller trappstegsmodellen.
  • Mötesrum och Coworking MatchOffice erbjuder också att du kan betala per annons för mötesrum och coworking-lokaler. Det räknas per påbörjad månad och priset för en annons startar på 199kr/mån exkl. moms. Du kan se mer information i vår prisöversikt.
Hur aktiverar jag en annons?
Om det är er första annons ni skapar på MatchOffice ska vi godkänna och aktivera annonsen. Er annons blir aktiverad samma dag som ni lägger upp den. Har ni tidigare skapat annonser kan ni själv logga in och aktivera annonsen genom att ändra status till 'aktiv' för den enskilda lokalen.
< Tillbaks