arrow_upward

Sök efter lokal i hela Sverige

Google seo texter som s ljer

SEO texter som säljer - Lär dig tillfredsställa både dina kunder och Google

15
nov
2017
Emma Fjäder
Sökmaskinsoptimerade texter ändrar form i takt med Googles optimerade algoritmer. SEO-expert Majbritt Lund berättar i sin konstnadfria e-bok 2017 ”Overhal konkurrenterne med SEO-tekster der sælger” om hur man får till stånd texter som Google uppskattar men också människorna som läser dem.

Hela åtta gånger innan har Google satt skräck i SEO-experter med att uppdatera sin algoritm till alltmer striktare. Google har velat kapa av webbsidor med SEO nonsens och bluffsidor från sina resultat med att förnya sina algoritmer och det kan antas att flera uppdateringar finns i horisonten.

Den första uppdateringen år 2011 som gick med namnet ”Panda”, satte hela världen i panik och övernatt sjönk flera företags positionering i sökmaskinen. Främst straffades företag med duplicerat och plagierat innehåll men också för kort innehåll eller spam fick ett gult kort från Google.

”När du överväger om du riskerar att bli straffad av Google är det dags att fråga dig själv; Gör jag detta i för att göra Google glad eller gör jag det för att mina läsare ska få en bra upplevelse? Varje gång du gör något bara för att tillfredsställa Google och inte människorna som besöker din sajt ska du se det som en varningssignal” 

”Google värdesätter texter av god kvalitet som ger mervärde åt läsaren och bidrar dem med information. Därför skriver vi till människor - innanför de ramar som Google bidragit oss med” betonar SEO-experten Majbritt Lund.

Människotexter som tillfredställer Google

Lund står aktuell i Danmark med utgivningen av sin nya gratis e-bok vars titel översätts till ”Överträffa konkurrenterna med SEO-texter som säljer till alla”. Boken är riktad till alla som vill nå de eftertraktade toppositionerna på Googles söksidor med att fila sin SEO-strategi men samtidigt också bidra sina sidobesökare med naturliga och vanliga människotexter.

I 10 kapitel ger Lund en effektiv genomgång om hur man formulerar fungerade digital försäljningstext med precisa sökord men som samtidigt går hem hos både dina läsare och Googles bevakande algortimbotar.

                     "Din webbsida är din främsta marknadsföringskanal - 24/7" menar den högaktuella Majbritt Lund i sin nyutgivna bok om SEO.

”Bara ett fåtal av de som sitter och googlar efter en viss produkt eller tjänst är faktiskt redo att köpa i samma sekund” understreckar Lund. 

”I mening då man googlar efter någon vara eller tjänst och snabbt upptäcker att hemsidan inte är i toppklass eller fungerar som den borde, tar man det lätt som att den potentiella varan eller tjänsten inte heller kommer att vara bra”

”Ett tag sen ville jag kontakta en VVS-firma då jag övervägde en renovering av mitt badrum. Jag skickade en kontakförfrågan från firmans hemsida men fick inget svar. Först efter några dygn mottog jag, som potentiell kund, ett mejl om att mitt meddelande jag skickat inte nås av företaget”

”Vad jag vill illustrera med detta är ifall din webbsida inte riktigt fungerar så kan det bli svårt att också rekrytera nya kunder” säger Lund, som arbetat professionellt med webbsidor sen år 2009.

"Värma upp" från poteniell till betalande kund

Som en väldigt erfaren webbplats och SEO-expert får Lund också ofta förklara för sina kunder att även världens bästa SEO-optimerade text och hemsida inte kan skapas för att sälja först.

"Som sagt, den stora majoriteten av potentiella kunder är inte redo att köpa i samma sekund då de tagit sig till google för att undersöka en viss produkt eller tjänst – de facto är köpbeslutet faktiskt i detta skede ännu väldigt långt borta kan jag berätta från min egna erfarenhet" menar Lund.

"Utgångspunkten för en bra SEO-text och försäljningsoptimerad webbplats är att etablera, bygga och upprätthålla kontakt med den potentiella kunden - att ”värma upp” personen för att bli en kund”

”Därför måste sidan också ha något för dem som inte är redo att bli kunder på samma gång. Naturligtvis måste det också finnas säljtexter som vägleder de kunder som är redo att köpa till kassan. Men överlag så finns det bara för många webbsidor som bara fokuserar på det sistnämnda och det är oroväckande”

 

                    

 

”En bra SEO-text ”värmer upp” den potentiella kunden för tanken om köpbeslut med att etablera, bygga upp och fastslå kontakten – så kan det bra hända att kunden tar sig till butiken” säger journalisten och SEO-experten Lund.

I sin nya e-bok behandlar Lund på ett lättläst sätt nyckelfrågor som :specifika och relaterade sökord, dubbletter, strategiska poster, metatitlar och beskrivningar, bilder och videor, kontaktpunkter, struktureringen av en SEO-vänlig webbplats, responsiv design, effektiv linkbuilding och interaktion på sociala medier mm.  

"Jag ville samla all min kunskap för att ge en enkel och tydlig överblick över hur man kommer igång med att skriva bra SEO-texter som både säljer och för Google belåten. Jag erbjuder även mina läsare en uppsättning av verktyg för att förstå och identifiera vad som behövs för att förbättra sina webbplatser. 

Allt hårdare konkurrens

Lund uppskattar att det skett en väsentlig ökning i antalet företagssidor på internet -  och att tävlingen om de bästa Google-rankningarna har aldrig varit hårdare.

"Jag hör ofta företag säga uppgivet: Vi vill inte spendera mer pengar på vår hemsida för den säljer ju ändå inget. Då har jag bara ett ord: Fel – En nätsida är den viktigaste marknadsföringskanalen och den arbetar för ditt företag både dag och natt 24/7.

”Beroende på hur ambitiös du är, måste du ständigt uppdatera din sida med att t.ex. skriva sökmotoroptimerade blogginlägg - så att både Google och dina sidobesökare hela tiden kan se och känna att det finns liv på din sida. Det är och kommer att vara utgångspunkten för den bra och effektiva SEO-texten." påpekar ännu Lund.

Läs mera:

Overhal konkurrenterne med SEO-tekster, der sælger (Lund, M. 2017)

Googles virtuella visning - marknadföringstricket få vet om  

<< Se alla nyheter
Behöver du hjälp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hur beställer jag information?
Först ska du fylla i formuläret ”få priser och information” med ditt namn, företagsnamn, telefonnummer, samt e-postadress. Du kan även lägga till en eventuell kommentar. När du har fyllt i alla uppgifter klickar du på kappen ”få information och pris”. Därefter tar det ca. fem minuter innan du mottar din order via e-post.
Hur får jag automatiskt information om lokaler som uppfyller mina kriterier?
Du kan automatisk bli uppdaterad och få skickat lokaler som passar dina kriterier genom att skapa ensökprofil. Då skickas ett e-postmeddelande så fort lokaler som matchar blir aktiva på MatchOffice.se.
Hur tar jag bort min sökprofil?
Du kan alltid avanmäla din sökprofil. Detta görs genom att trycka på länken nederst, i det e-post meddelande du har mottagit, där det står att du kan ta bort sökprofilen. Du kan alltid upprätta en ny sökprofil.
Hur får jag upp mina lokaler på MatchOffice.se?
Först måste du upprätta dig som hyresvärd. Det kan du göra via följande länkBli uthyrare. Därefter kan du skapa dina annonser.
Vad kostar det att vara hyresvärd via MatchOffice.se?
Du kan välja mellan två betalningsmodeller:
  • Avräkning per uthyrning Det är gratis att upprätta annonser på MatchOffice. Du betalar enbart om MatchOffice hittar en hyresgäst som flyttar in i en av era lokaler. I sådana fall kostar det 12,5% av första årets grundhyra utan avdrag av rabatter eller trappstegsmodellen.
  • Mötesrum och Coworking MatchOffice erbjuder också att du kan betala per annons för mötesrum och coworking-lokaler. Det räknas per påbörjad månad och priset för en annons startar på 199kr/mån exkl. moms. Du kan se mer information i vår prisöversikt.
Hur aktiverar jag en annons?
Om det är er första annons ni skapar på MatchOffice ska vi godkänna och aktivera annonsen. Er annons blir aktiverad samma dag som ni lägger upp den. Har ni tidigare skapat annonser kan ni själv logga in och aktivera annonsen genom att ändra status till 'aktiv' för den enskilda lokalen.
< Tillbaks