Nästan fyra år efter att COVID-19 slog till runt hela världen har kontorsarbetarens hybrida resa stabiliserats. Oftast spenderas 3-4 dagar på fysiska kontor och 1-2 dagar med distansarbete varje vecka.
För att ta kampen att få hybridarbetande medarbetare tillbaka till kontoret arbetar företag på att anpassa sig till de nya kraven för det framtida kontoret. De skapar en optimal ram för social och kreativ närvaro. De ser även till att ha den senaste tekniken, innovation, fokus på professionell utveckling, etc.
Fastighetsägare över hela världen har investerat betydande resurser i att uppdatera, kanske till och med bygga om, kontorsmiljöerna för att anpassa sig till det nya. De vill visa en skarp, dynamisk, attraktiv och inbjudande atmosfär för hybridarbetare.
”När företag omvärderar- och uppgraderar sina kontor för att konkurrera med vad deras anställda kan uppnå med distansarbete. Då får det anpassningsbara tjänstekontoret en oöverträffad popularitet," slår den årliga MatchOffice Client Survey 2023 fast.
"När företag omformar sin uppfattning om kontoret och ser det som en plats som ger mervärde jämfört med en hemmamiljö. Då finns det en växande, enastående popularitet för tjänstekontor med anpassningsbara designlösningar.
De tjänstekontor - coworking-miljöer och kontorsutrymmen – som fortsätter att växa i popularitet är de med sina många flexibla lösningar och ständigt nya möbler och layouter säger MatchOffice VD Jakob Dalhoff.
När företag omvärderar- och uppgraderar sina kontor för att konkurrera med vad deras anställda kan uppnå med distansarbete. Då får det anpassningsbara tjänstekontoret en oöverträffad popularitet. Foton: New Work GLOBUS Kyiv/MatchOffice |
"I vår nya kundundersökning ser vi hur antalet hyresgäster och användare som prioriterar arbete i tjänstekontorsmiljöer har ökat från 72% föregående år till 79% år 2023.
Samtidigt som hybridarbetsmodellerna blir mer etablerade och erkända upptäcker allt fler kontorsarbetare nätverksmöjligheterna och fördelarna som flexibla, kreativa och sociala arbetsutrymmen kan erbjuda," tillägger Jakob Dalhoff.
MatchOffice Client Survey 2023, baserad på aktuella svar under november från +1 000 kontorschefer i 23 länder, har nu publicerats för nionde året i rad.
Studien bekräftar flera liknande undersökningar om hur kontorsanvändare visar växande förväntningar och krav på välbefinnande på arbetsplatsen. Ett grundläggande välbefinnande inom alla områden är alltså vad som efterfrågas.
Den nya studien visar också på en ökad positivitet mot tjänstekontorsmiljöer med olika träningsfaciliteter. Samtidigt är enkel tillgång till nätverksalternativ också är en växande prioritet. . Grafisk: MatchOffice Client Survey 2023 |
Den nya studien visar också på en ökad positivitet mot tjänstekontorsmiljöer med olika träningsfaciliteter. Samtidigt är enkel tillgång till nätverksalternativ också är en växande prioritet.
"Välbefinnandeinitiativ som flexibla arbetsarrangemang, wellnesserbjudanden och driv som stärker de anställdas mentala hälsa leder till mindre frånvaro och kommer definitivt att öka de anställdas dagliga engagemang och produktivitet," kommenterar MatchOffice-direktören.
MatchOffice Client Survey 2023 understryker också den betydande ökningen av sökande som vill tillbaka till fysiska affärskontor och arbetsmiljöer.
"Vi ser en tendens till att människor återvänder till kontoret antingen på heltid eller som en del av hybridmodellen. Flexibilitet innebär nu kapacitet att bestämma privata arbetstider utöver det solitära distansarbetet," säger Jakob Dalhoff.
"I tider av betydande förändringar och förvandlingar visar tjänstekontor sin starkaste konkurrenskraft genom att ständigt utveckla nya fördelar," säger MatchOffice’s VD Jakob Dalhoff. |
"Vår undersökning styrker att anställda nu återvänder till sina kontor i stort antal och stöder de forna förväntningarna att kontorsarbetare kommer att efterfråga flexibla kontorslayouter allt mer under de kommande åren." ●
MatchOffice Client Survey 2023:
MatchOffice Client Survey 2022
MatchOffice Client Survey 2021
MatchOffice Client Survey 2020
MatchOffice Client Survey 2019
MatchOffice Client Survey 2018
MatchOffice Client Survey 2017