arrow_upward

Sök efter lokal i hela Sverige

Convendum coworking2

Kontorskonceptet som är lätt att gilla

28
jun
2018
Emma Fjäder
Att arbeta på ett coworking kontor, eller öppet kontor, är någonting som slagit igenom under de senaste åren. Människor föredrar flexibilitet både hemma och på jobbet och coworking kontoret kan tänkas utgöra ett svar på detta begär. Framför allt unga ser det som en självklarhet att jobba på en arbetsplats som präglas av flexibilitet och en social omgivning.

Kom och gå som du vill, socialisera med företagsrepresentanter från andra branscher och rotera mellan arbetsstationer- allt är möjligt. För mindre företag och startups erbjuder det öppna kontoret, eller coworking kontoret, en möjlighet att ta del av en större arbetsgemenskap. 

Dessutom sköter coworking kontoret ofta om allt det praktiska på arbetsplatsen, som reception, wi-fi, och kopieringsmaskiner. Detta betyder att det enda som medlemsföretagen behöver tänka på är att komma igång med sin verksamhet. 

 

Coworking kontoret erbjuder en flexibel arbetsplats där det är möjligt att arbeta och umgås med kollegor från olika branscher. Bilden är från coworking-konceptet Convendums utrymmen. 

 

Stora aktörer med i coworking trenden

Coworking kontoren har tagit kontorsbranschen med storm. Till exempel Convendum är idag en av de största aktörerna på coworking marknaden i Sverige. Sedan företaget inledde sin verksamhet år 2016, har de hunnit öppna coworking kontor i både Stockholm och Göteborg. Nyligen expanderade företaget till Glashuset vid Slussen och planerar att öppna dörrarna till de 5100 nya kvadratmetrarna i april 2019. 

Convendum satsar på flexibilitet och omfattande tjänster, samt stilig inredning där medlemmarna trivs. Målet är att expandera ytterligare och bli Nordens ledande uthyrare av coworking utrymmen. 

Frihet och flexibilitet på arbetsplatsen är två viktiga faktorer då det kommer till upplevd trivsel. Detta är någonting som såväl stora som små organisationer insett, och idag kan vi se en trend där stora etablerade företag hämtar inspiration av startups och entreprenörer, som lyckats bra med att införa flexibilitet i sin egen arbetsgemenskap. Den svenska kontorsmarknaden är på många sätt en föregångare då det kommer till flexibla kontorslösningar och i MatchOffice Survey Report 2018 framgår att denna marknad klarar sig väldigt bra.  

 

Med medlemskap kommer många fördelar

Convendum lägger stark fokus på att gå medlemmarna till mötes på bästa möjliga sätt. Utrymmena är öppna 24 timmar om dygnet, det finns möjlighet till både privata rum och konferensutrymmen, samt telefonbås och lounger. Många spenderar en större del av sin vardag på arbetsplatsen och därför har man tänkt på att skaffa ergonomiska möbler och arbetsstationer som är bekväma att jobba vid. Frukostservering och afterworks hör även till fördelarna med att arbeta hos Convendum.  

I Stockholm finns Convendum på ett flertal platser runtom i innerstaden och i Göteborg finns ett kontor på Kungsportsavenyn. Medlemmarna får tillgång till alla utrymmen oberoende av var de registrerat sig, så känner man för att jobba på andra sidan stan för dagen är det bara att byta plats. 

 

Convendum finns idag i både Stockholm och Göteborg och företaget har planer på att expandera ytterligare.

 

Här för att stanna

Coworking konceptet har kommit för att stanna. Enligt en amerikansk undersökning kommer coworking kontoren att till och med fördubblas internationellt sett under kommande år. Man förutspår att det kommer att finnas upp till 30 000 coworking kontor innan 2022, vilket innebär en ökning på 16,1 procent. 

Ökningen är helt klart ett svar på den höga efterfrågan. Människor vill ha mera kontroll över hur och var de arbetar. I takt med den större efterfrågan, måste även coworking kontoren bli allt bättre på att leverera god standard och hög service för att stå ut på kontorsmarknaden och det blir spännande att se hur konceptet kommer att utvecklas under de kommande åren. 

 

 

Bilder: Convendum

 

Läs mera:

Convendum flyttar till Glashuset vid Slussen

De yngre generationerna kräver en social och flexibel arbetsomgivning

Kontorshotell och Coworking smälter samman - Hur kontorsbranschen möter kraven för flexibilitet

 

<< Se alla nyheter
Behöver du hjälp?keyboard_arrow_downkeyboard_arrow_up
Hur beställer jag information?
Först ska du fylla i formuläret ”få priser och information” med ditt namn, företagsnamn, telefonnummer, samt e-postadress. Du kan även lägga till en eventuell kommentar. När du har fyllt i alla uppgifter klickar du på kappen ”få information och pris”. Därefter tar det ca. fem minuter innan du mottar din order via e-post.
Hur får jag automatiskt information om lokaler som uppfyller mina kriterier?
Du kan automatisk bli uppdaterad och få skickat lokaler som passar dina kriterier genom att skapa ensökprofil. Då skickas ett e-postmeddelande så fort lokaler som matchar blir aktiva på MatchOffice.se.
Hur tar jag bort min sökprofil?
Du kan alltid avanmäla din sökprofil. Detta görs genom att trycka på länken nederst, i det e-post meddelande du har mottagit, där det står att du kan ta bort sökprofilen. Du kan alltid upprätta en ny sökprofil.
Hur får jag upp mina lokaler på MatchOffice.se?
Först måste du upprätta dig som hyresvärd. Det kan du göra via följande länkBli uthyrare. Därefter kan du skapa dina annonser.
Vad kostar det att vara hyresvärd via MatchOffice.se?
Du kan välja mellan två betalningsmodeller:
  • Avräkning per uthyrning Det är gratis att upprätta annonser på MatchOffice. Du betalar enbart om MatchOffice hittar en hyresgäst som flyttar in i en av era lokaler. I sådana fall kostar det 12,5% av första årets grundhyra utan avdrag av rabatter eller trappstegsmodellen.
  • Mötesrum och Coworking MatchOffice erbjuder också att du kan betala per annons för mötesrum och coworking-lokaler. Det räknas per påbörjad månad och priset för en annons startar på 199kr/mån exkl. moms. Du kan se mer information i vår prisöversikt.
Hur aktiverar jag en annons?
Om det är er första annons ni skapar på MatchOffice ska vi godkänna och aktivera annonsen. Er annons blir aktiverad samma dag som ni lägger upp den. Har ni tidigare skapat annonser kan ni själv logga in och aktivera annonsen genom att ändra status till 'aktiv' för den enskilda lokalen.
< Tillbaks