Efterfrågan på flexibla arbetsrum och arbetsstationer har aldrig varit större. På global nivå som hemma, prioriterar fler företag fortfarande den nya, populära formen av kontorslokaler.
Enligt en ny undersökning, Client Survey 2017 från MatchOffice, prioriterar 60% av de företag som för närvarande investerar i kontorshotell och servicekontor, flexibla arbetsplatser och faciliteter över traditionella kontor.
Dessutom visar den nuvarande trenden att hyreskontrakten på moderna, flexibla kontorsarbeten är i allmänhet för längre perioder. Nästan 20 procent av dessa företag går nu in i 1-2 års kontrakt eller ännu längre.
"Vi har sett en boom på flexibla kontorsplatser i år runtom i världen, och att döma av våra färska siffror finns det god anledning att förvänta oss ytterligare tillväxt och utveckling av den flexibla arbetsplatsen globalt", säger Jakob Dalhoff, VD på MatchOffice.
"Den [flexibla arbetsplatsen] har nått sin globala popularitet eftersom det handlar om en universell trend som kan utnyttjas av de flesta företag. Den inviger för kommunikation mellan kollegor oavsett avdelning och spelar därför en mycket central roll i den nya öppna företagskulturen."
MatchOffice undersöker årligen den globala utvecklingen av marknaden för kontorshotell, serviced offices och co-working. Årets undersökning bygger på data från 1 054 kontorschefer i 25 länder runtom i världen.
Bekvämt läge blir ett allt mer övergripande tema och påverkar i en stigande grad på både efterfrågan för kontorslokal och det slutliga valet.
Utöver hyran kan man se uppkomsten av nya faktorer som påverkar kontorsvalet i dag – såsom attraktiv kontorsdesign och möjligheter till nätverkande. Dessa har stigit avsevärt mycket på önskelistan i jämförelse till tidigare år och är något företag frågar efter då de beslutar sig för att besöka nya kontorsmiljöer.
"Antalet företag som ställer som krav möjligheten för networking då de väljer kontorsplats, har fördubblats sedan år 2015, berättar Martin Roerholt, Global Relationship Manager hos MatchOffice.
"Just den globalt ökande efterfrågan på tillgång till nätverk är i mina ögon en av de mest sensationella poängerna i vår nya studie. Faktum är att antalet respondenter som anser detta som viktigt - eller till och med avgörande, i valet av nya och flexibla kontorslokaler, har fördubblats sedan vår motsvarande undersökning för två år sedan. Dessutom kom det fram att vikten av word-of-mouth har ökat – i år menar var tionde hyresgäst att de förlitat sig på någons rekommendation gällade valet av kontorsplats. Detta är fem gånger så många som gjorde det år 2015" påpekar tilläggningsvis Martin Roerholt, Global Relationship Manager på MatchOffice.
För tredje året i rad dokumenterar också Client Surveyn en ökning inom antalet större företag med fler än 10 anställda som väljer att flytta till ett flexibelt kontor.
Många företag väljer idag att hålla kostnaderna nere genom att komplettera ett litet antal fast anställda med frilans eller deltidsanställda, och uttrycker ett ökat behov för skalbara arbetsytor och en omfattande flexibel miljö.
Spontant samarbete i de gemensamma områdena bidrar till att bygga upp och stärka viktiga sociala relationer mellan hyresgästerna i ett kontorshotell eller bland medarbetare.
Flexibla arbetsområden föredras av en överväldigande majoritet av enskilda eller små företag med högst två anställda (74,2 procent).
"Frilansare och start-ups väljer vanligtvis flexibla kontorsalternativ för att upprätthålla en grundläggande konkurrenskraft och samtidigt ha råd med faciliteteter, som de ensamma inte kunde betala för.”
”Men coworkingplatser är ofta också en perfekt lösning för större företag som är beroende av en mycket flexibel personal ", tillägger Martin Roerholt.
Läs hela undersökningen här.